Volvo prisas för sin T6-motor
Varje år utser amerikanska Ward’s AutoWorld vad de anser vara årets tio bästa motorer, och i år hittar vi en svensk maskin bland de prisade, nämligen senaste versionen av Volvos T6-motor.
Det hela började 1994 då amerikanska Ward’s AutoWorld sammanställde en lista över 1900-talets tio bästa motorer. Sedan dess har tidningen varje år utsett årets tio bästa motorer.
För att kvala in i tävlingen måste motorn finnas i en serietillverkad bil ämnad för den amerikanska marknaden senast första kvartalet året efter, i det här fallet senast 31 mars 2011. Dessutom får bilens prislapp inte överstiga 55 000 dollar vilket med dagens dollarkurs ger oss 377 000 kronor.
I årets utvalda skara av tio motorer finner vi ögonbrynshöjare så som Chevrolet Volts hybriddrivlina och Nissan Leafs elmotor. Men med svenska ögon sett finns det en motor som får oss att höja på ögonbrynen än mer, nämligen T6-motorn på 3,0 liter, 304 hästkrafter och 440 newtonmeter från Volvo som bland annat finns i nya S60.
Ward’s AutoWorld ser T6-motorn som en maskin som väl matchar BMW:s motsvarande och lyfter fram hur suveränt smidig Volvo-motorn är med sin fina kraft i mellanregistret och avsaknaden av turbofördröjning.
De anser att motorn passar nya S60 som handen i handsken och att just S60 T6 AWD är en bil som kommer att sätta skräck i större och mer väletablerade lyxsedaner.
”T6 skapar en helt ny prestandainriktad dimension för ett märke som försöker expandera under sitt nya, kinesiska ägande”, heter det i pressmeddelandet.
Ward’s Names 10 Best Engines Winners 2011
• 3.0L TFSI, kompressor, DOHC V-6 (Audi S4)
• 3.0L N55, turbo, DOHC I-6 (BMW 335i)
• 1.6L turbo, DOHC I-4 (Mini Cooper S)
• 3.6L Pentastar DOHC V-6 (Dodge Avenger)
• 5.0L DOHC V-8 (Ford Mustang GT)
• 1.4L DOHC I-4/111kW elmotor (Chevrolet Volt)
• 5.0L Tau DOHC V-8 (Hyundai Genesis)
• 80kW AC, synkronmotor (el), (Nissan Leaf)
• 2.0L DOHC, I-4 turbodiesel, (Volkswagen Jetta TDI)
• 3.0L turbo, DOHC I-6 (Volvo S60)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se