Volvo ReCharge Concept – plugin-in-hybrid med tio mils räckvidd
Helt otippat visar Volvo en plug-in-hybrid på Frankfurtsalongen nästa vecka. Bilen drivs av elmotorer, en vid varje hjul, och en flexifuelmotor för batteriuppladdning, som även kan göras via ett vanligt eluttag.
Volvo ReCharge Concept, som bilen kallas, har tagits fram vid Volvo Concept and Monitoring Center (VMCC) i Camarillo, Kalifornien och premiärvisas i en specialdesignad Volvo C30 vid Frankfurtsalongen. Den sägs ge föraren cirka tio mils ren elkörning innan bilens fyrcylindriga flexifuelmotor måste aktiveras för att driva bilen och ladda batterierna.
– Detta är en banbrytande uppfinning. Den som kör under 100 kilometer om dagen behöver sällan eller aldrig besöka en mack. I USA gäller detta uppemot 80 procent av alla bilister, säger Magnus Jonsson.
Vid körning enbart på el blir driftskostnaden cirka 80 procent lägre än för en bensindriven bil i samma storlek. Vid körsträckor längre än batteriräckvidden och med förbränningsmotorn igång varierar förbrukningen från 0 till 0,55 liter per mil beroende på hur länge flexifuelmotorn körs.
– Använd på effektivaste sätt bör plug-in-hybriden ge cirka 66 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med de hybridbilar som finns ute på marknaden i dag. Om elen kommer från CO2-fördelaktiga källor som biogas, vattenkraft och kärnkraft kan siffran bli ännu fördelaktigare, säger Magnus Jonsson.
Ingen mekanisk kraftöverföring finns från förbränningsmotorn till hjulen. Volvo ReCharge Concept är en så kallad seriehybrid med ett antal samverkande tekniklösningar:
• Ett batteripaket som är placerat under bagageutrymmets golv använder batterier av typen litium-polymer. Batterierna har utformats för att ha en livslängd bortom bilens egen.
• Fyra elmotorer, en vid varje hjul, ger individuell fyrhjulsdrift.
• En fyrcylindrig 1.6-liters Flexifuel-motor driver den avancerade generatorn som ger kraft till hjulmotorerna när batteriet behöver ny laddning.
Rent principmässigt kan man påstå att Volvo ReCharge Concept är en batteridriven elbil med en effektiv generator, Auxiliary Power Unit (APU), som går in när batterikraften blir för låg.
Generatorn har utformats för att distribuera elektrisk kraft till elmotorerna vid varje hjul. Eftersom förbränningsmotorn enbart driver generatorn, kan förbränningen optimeras, både när det gäller avgasutsläpp och CO2.Generatorn är tillräckligt kraftfull för att kunna förse en hel villa med ström.
Förbränningsmotorn startar automatiskt när 70 procent av batterikraften är förbrukad. Men föraren har även möjlighet att manuellt aktivera den fyrcylindriga flexifuelmotorn genom att trycka på en knapp på instrumentpanelen.
– Det finns en betydande skillnad mellan vår plug-in-hybrid och dagens hybrider, som bara använder elmotorn som ett stöd till förbränningsmotorn under kortare perioder. Vår lösning gör det möjligt för de flesta att köra på el till hundra procent, med en extra trygghet i form av förbränningsmotorn, säger Ichiro Sugioka, projektledare för Volvo ReCharge Concept.
– Dessutom behåller vår C30 med plug-in-hybrid sina pigga och sportiga egenskaper. Accelerationen från 0-100 km/h går på 9 sekunder och toppfarten ligger på 160 km/h.
Med en elmotor per hjul blir både viktfördelningen och kraftöverföringen optimal, utan kuggväxelförluster. Bilen har ingen traditionell växellåda och följaktligen ingen växelspak.
För att ytterligare optimera miljöeffekterna har Volvo ReCharge Concept högeffektiva däck från Michelin. Däcken har specialutvecklats för att ge plats åt hjulmotorerna.
Bilen är fyrhjulsdriven i ordets rätta bemärkelse. Drivningen på varje hjul kan regleras individuellt.
Den energi som genereras under inbromsningen leds till batteripaketet. När systemet är färdigutvecklat hoppas Volvo kunna ersätta de traditionella bromsarna med elektriska bromsar som ger minskade friktionsförluster av energi.
Ett elektroniskt kontrollsystem med fyrdubbel redundans bidrar till drivlinans och bromssystemets driftssäkerhet.
Volvo ReCharge Concept passar bäst för bilförare som kör kortare sträckor varje dag. Till exempel kan en bilägare som har mindre än tio mil mellan hemmet och arbetsplatsen köra enbart på el.
Även den som kör länge sträckor än batteriets räckvidd får stora miljöfördelar. En tripp på 15 mil som startar med fulladdat batteri förbrukar mindre än 2,8 liter bränsle, vilket innebär 0,19 liter per mil.
– Den enda förutsättningen är att bilägaren har tillgång till en vanlig stickkontakt på bekvämt avstånd, hemma eller på jobbet. En fulladdning tar tre timmar. Men även en timmes snabbladdning ger en körsträcka på cirka fem mil, säger Magnus Jonsson.
När Volvo ReCharge Concept blir verklighet känner vi inte till, men i en eller annan form kommer konceptet att komma i framtiden. Då hoppas vi på ett pris som kan locka den stora skaran bilköpare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se