Volvo S60 och V60 Polestar showar i USA
Prestandaversionerna Volvo S60 och V60 Polestar visas just nu upp på bilsalongen i Chicago. Där ska de båda blå(gula) kärrorna locka jänkarna med fina chassin och sammanlagt 700 friska hästar.
Volvo S60 Polestar och V60 Polestar är inget nytt för oss svenskar, dessa båda Polestar-preparerade prestandaversioner i nuvarande utformning presenterades nämligen i höstas. Redan förra våren fick vi se Australien-versionen som var av ”pre-facelift”-modell och som vi då passade på att provköra. Sedan dess har Polestar kalibrerat om chassit, fyrhjulsdriften och automatlådan där sistnämnda dessutom, liksom övriga Volvo-modeller med samma låda, utrustats med paddlar vid ratten. Båda bilarna, S60 och V60 Polestar, har gått att beställa sedan ett tag tillbaka och till sommaren påbörjas kundleveranserna.
Men det är första gången som S60 och V60 Polestar visas upp i USA. Just nu står de och glänser i all sin prakt på bilsalongen i Chicago. Förutom att känna och klämma på bilarna kan de amerikanska besökarna läsa specifikationerna som säger att under huvarna har Volvo och Polestar monterat en vässad variant av sexcylindriga T6-motorn på 3,0 liter. Med twinscroll-turbo från Borg Warner är effekten upptrissad till 350 hästkrafter och maxvridet ligger på 500 newtonmeter. Tillsammans med den Polestar-kalibrerade sexstegade automatlådan, optimerad Haldex-fyrhjulsdrift och 2,5-tums fullflödesavgassystem med dubbla 3,5-tums ändrör gör bilarna 0-100 km/h på 4,9 sekunder, 0-200 km/h på 17,7 sekunder och toppar 250 km/h då den elektroniska begränsningen slår till.
S60 och V60 Polestar stoppas effektivt med hjälp av 371-millimetersskivor med sexkolvsok som gömmer sig bakom de 20 tum höga hjulen fram. 302 millimeter mäter skivorna bak, även här delvis dolda av 20-tumshjul.
Volvo S60 och V60 Polestar är prestandabilar i all ära, men står sig ändå slätt mot ”riktiga” S60 Polestar som presenterades 2012. Där hade T6-motorn pressats upp till smått galna 508 hästkrafter som tillåter en 0-100-siffra på 3,9 sekunder. Denna svenska best har vi både provkört och testat, då bland annat mot Nissan GT-R. Vill du lyssna på hur 508-hästarsversionen låter kan du göra det i vår film från provkörningen.
Allt om Volvo S60 och V60 Polestar kan du läsa om här samt via länkarna nedan.
Fakta: Volvo S60 och V60 Polestar 2014
Chassi
Polestar Öhlins dämparsystem
Polestar-fälgar, 8x20 tum ET53 med 245/35R20-däck
Motor
6-cylindrig rak T6-motor, 2953 cc
350 hk (257 kW) vid 5700 r/min
500 Nm vid 2800-4750 r/min
Max 6500 r/min
Ny twin-scroll Borg Warner-turbo
Ny laddluftskylare
Polestar 2,5-tums fullflödesavgassystem i rostfritt stål med dubbla 3,5-tums ändrör
Transmission
AWF21 automatisk växellåda med paddelväxlar
Polestar transmission-kalibrering för snabbare växling, launch control och curve hold-funktion
Polestar Haldex-kalibrering med ökad dynamisk vridmomentsdistribution
Bromsar
Fram: Polestar/Brembo sexkolvsok 371x32 mm ventilerad Brembo-skiva
Bak: 302x22 mm ventilerad skiva
Vikt
S60 Polestar: 1752 kg
V60 Polestar: 1822 kg
Prestanda
0-100 km/h 4,9 sek
0-200 km/h 17,7 sek
80-120 km/h 4,7 sek
Toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad)
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se