Volvo S60 och V60 Polestar – snabbare med ny starkare motor
Det var bara en tidsfråga innan Volvos prestandamodeller S60 och V60 Polestar skulle tvingas rätta in sig i Drive-E-ledet. Nu har det hänt! En 2,0-litersfyra står numera för kraften som är större än tidigare.
Under 2012 presenterade Volvo och Polestar (innan Volvo köpte upp Polestar) konceptbilen S60 Polestar – ett monster till bil med 508 hästkrafter plockade ur T6-maskinen. Året därpå var det dags för produktionsversionen att träda fram, då i ett lite mer beskedligt utförande. Den modifierade sexcylindriga turbomotorn gav i serieproduktionsutförande 350 hästkrafter och 500 newtonmeter vilket räckte till för att låta S60 Polestar avverka 0-100 km/h på 4,9 sekunder.
S60 Polestar kom till världen tack vare Volvo Australien som samarbetade med Polestar.
Många gick och hängde läpp här hemma i gamla Svedala. ”Varför ska australiensarna få en busig Volvo men inte vi?” utropade många frågandes. Polestar lyssnade och under 2014 var det dags – S60 Polestar och, kanske ännu intressantare, V60 Polestar fick känna på svensk mark med svenska ägare bakom ratten.
Det är som sagt ett par år sedan Volvos båda prestandamodeller dök upp och egentligen har inga större förändringar genomförts, bortsett från den facelift som hela 60-serien genomgick. Nya strålkastare, ny grill och lite annat smått och gott gav S60 och V60 nytt liv.
Nu är det däremot dags för större förändringar, för i dag presenterar Volvo S60 Polestar och V60 Polestar av årsmodell 2017. Utseendet är sig likt men under skalet har det hänt grejer. Den sexcylindriga turbomaskinen på 3,0 liter, 350 hästkrafter och 500 newtonmeter har fått flytta på sig för att rätta in sig i Drive-E-ledet, det vill säga Volvos nya maskinella tänk med överladdade tvålitersmotorer för hela slanten. Allt för att möta framtiden med sänkt förbrukning och lägre utsläpp.
Nya, uppdaterade S60 och V60 Polestar har Volvos 2,0 liter stora Drive-E-bensinmotor som i detta fall är överladdad med båda turbo och kompressor. Turbon i denna maskin är grövre än i standardmotorn och vevstakar samt kamaxlar är nya. Laddtrycket ligger på 2,0 bar vilket kan jämföras med gamla turbons 1,2 bar.
Dessutom suger maskinen i sig mer luft och har en bränslepump med högre kapacitet än på övriga Drive-E-motorförsedda Volvo-bilar. Motorn är kopplad till en åttaväxlad Geartronic-automatlåda som är Polestar-optimerad. Tidigare satt det en sexstegad automat i dessa båda Polestar-bilar.
I stället för 350 hästkrafter ger S60 och V60 Polestar numera 367 hästkrafter och närmar sig därför så smått de tyska motsvarigheterna. Det maximala vridmomentet har däremot sjunkit en aning, från 500 till 470 newtonmeter.
Tack vare den Polestar-optimerade BorgWarner-fyrhjulsdriften (Haldex) som ger bra med grepp vid hårda accelerationer går 0-100 km/h nu på 4,7 sekunder för S60 Polestar (tidigare 4,9 sekunder) och 4,8 sekunder för V60 Polestar (tidigare 5,0 sekunder).
0-200 km/h avverkas också snabbare än tidigare; 17,2 respektive 17,4 sekunder är 0,5 sekunder snabbare för S60 Polestar och 0,4 sekunder snabbare för V60 Polestar.
Precis som tidigare är toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Volvo har även jobbat med vikten. Totalt är S60 och V60 vardera 20 kilo lättare än tidigare. Över framaxeln är vikten lättad med 24 kilo, mycket tack vare den nya motorn. Det innebär också att vikten över bakaxeln är fyra kilo högre än tidigare.
Bland övriga nyheter finns en ny 20 tum stor lättviktsfälg, Polestar-kalibrerar styrning och en ny, slitsad bromsskiva som mäter 371 millimeter i diameter.
– Alla ändringar på bilen handlar om att förbättra körbarhet och effektivitet. Den nya motorn har redan från början motorsportteknologi som kombinationen av turbo och kompressor, lättviktsmaterial och mer. Detta går hand i hand med vår grundfilosofi och har möjliggjort oss att vidareutveckla Volvo S60 och V60 Polestar, säger Henrik Fries, Vice President R&D, Polestar.
Nya, uppdaterade Volvo S60 och V60 Polestar har säljstart i april 2016 och ska, utöver Sverige, säljas i en mängd andra länder, bland annat Australien förstås.
Tekniska specifikationer
Prestanda
Volvo S60 Polestar
0-100 km/h 4.7 sek.
0-200 km/h 17.2 sek.
Toppfart 250 km/h*.
Volvo V60 Polestar
0-100 km/h 4.8 sek.
0-200 km/h 17.4 sek.
Toppfart 250 km/t*.
* = Elektroniskt begränsad.
Chassi
Polestar Öhlins dämparsystem.
Polestar krängningshämmare fram med kolfiberförstärkning.
Styvare topplagring fram och bak.
Styvare bärarmsbussning.
80 % styvare Polestar-fjädrar jämfört S/V60 T6 R-Design.
Fram: 60 N/mm.
Bak: 67 N/mm (S60) 72 N/mm (V60).
Däck och fälg
Michelin Pilot Super Sport 245/35 ZR20 (95Y) XL.
Ny lättvikts Polestar-fälg, 20×8”.
Funktioner
Launch control.
Sport+ mode.
Motor
4-cylindrig rak turbo- och kompressorladdad motor.
1969 cc.
270 kW (367 hk) @ 6000 rpm.
470 Nm @ 3100-5100 rpm.
Max 7000 rpm.
Max laddtryck 2.0 bar.
Polestar 3.0-tum fullflödes-avgassystem i rostfritt stål med dubbla 3.5-tums ändrör.
Större turbo.
Nya vevstakar.
Ny kamaxel.
Ny bränslepump.
Nytt luftfilter.
Större luftintag.
Transmission
BorgWarner fyrhjulsdrift.
Polestar-kalibrering för mer dynamisk vridmomentsdistribution bak.
Polestar-kalibrerad stabilitetskontroll.
8-växlad Geartronic automatväxellåda med växelpaddlar.
Snabbare växlingar.
Curve hold-funktionalitet.
Off throttle-funktionalitet.
Optimerad växelprecision.
Bromsar
Fram: Polestar/Brembo 6-kolvsok, 371×32 mm ventilerad Brembo-skiva.
Bak: 302×22 mm ventilerade skivor.
Tomvikt
1751 kg (S60).
1796 kg (V60).
Aerodynamik
Polestar-splitterhörn fram.
Polestar-spoiler bak.
Polestar-diffusor.
Interiör och exteriör
Säten med nubuk, blå kontrasttråd och Polestar-logotyp.
Ratt med blå kontrasttråd och nubuk/läder.
Centerkonsoll i kolfiber.
Nubuk-inlägg i dörrarna.
Nubuk-klätt armstöd.
Polestar-växelspaksknopp.
Polestar-mattor med blå kontrasttråd.
Polestar-sportpedaler och fotstöd Polestar-instegslister.
Utrustning
Taklucka och färg enda extraval, övrigt inkluderat i grundspecifikation.
Färger
Rebel blue.
Onyx black.
Bright silver.
Ice white.
Bränsletank
67,5 liter.
Bränsleförbrukning (blandad)
7,8 l/100 km (S60).
8,1 l/100 km (V60).
CO2-utsläpp
179 g/km (S60).
186 g/km (V60).
Miljöklass
Euro 6b.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se