Volvo S60 och V60 Polestar – tre snabba från provkörningen
Vi har redan kört Volvo S60 Polestar, men nu har den temperamentsfulla svensken uppdaterats och dessutom blivit kombi. Därför kör Marcus Engström både S60 och V60 Polestar i dag i ett sydligare landskap.
Tjenixen Marcus! Har sommaren kommit till mitt kära Skåne ännu?
– Nej, men rapsen blommar.
Ljuvligt! Hur är S60 och V60 Polestar då?
– Vi hade med S60 Polestar, Australien-versionen, på Bankalaset förra sommaren. Där gjorde den okej ifrån sig, inte mer. I och med uppdateringen nu, som även gett oss V60 Polestar, har bilen blivit mycket tajtare, känns mer välbyggd och automatlådan med paddelväxlar är så mycket rappare. Går riktigt bra, är snabb och låter riktig gött! När barnen lämnat barnvagnarna skulle jag kunna tänka mig en sådan här som familjebil. Tyst dessutom, trots stora hjul.
Så pass! Men du, prislappar och lanseringsdatum?
– Av de 80 exemplar årsmodell 2015 som kommer till Sverige, av totalt 750 världen över, kostar var och ett 640000 kronor för S60:n och 650000 kronor för V60:n. Men då ska man veta att i det priset ingår all utrustning och lite till. Bilarna är fullsmetade, inte bara med Polestar-finesser. I juni påbörjas leveranserna.
Självklart vill du läsa mer om Volvo S60 och V60 Polestar, vilket du kan göra i Teknikens Värld nummer 10/2014 som finns i butik från och med 24 april, alltså redan torsdag nästa vecka. Slå till på vårt erbjudande så sparar du pengar och slipper använda benen.
https://youtu.be/2xs3PhK42HQ?width=575&height=353
Mer kommer snart...
https://youtu.be/u7oz-zIYLw4?width=575&height=353
... och ännu mer inom kort...
https://youtu.be/7tMc7mhgkio?width=575&height=353
Fler filmer kan mycket väl dyka upp. Håll utkik!
Fakta: Volvo S60 och V60 Polestar 2014
Chassi
Polestar Öhlins dämparsystem
Polestar-fälgar, 8x20 tum ET53 med 245/35R20-däck
Motor
6-cylindrig rak T6-motor, 2953 cc
350 hk (257 kW) vid 5700 r/min
500 Nm vid 2800-4750 r/min
Max 6500 r/min
Ny twin-scroll Borg Warner-turbo
Ny laddluftskylare
Polestar 2,5-tums fullflödesavgassystem i rostfritt stål med dubbla 3,5-tums ändrör
Transmission
AWF21 automatisk växellåda med paddelväxlar
Polestar transmission-kalibrering för snabbare växling, launch control och curve hold-funktion
Polestar Haldex-kalibrering med ökad dynamisk vridmomentsdistribution
Bromsar
Fram: Polestar/Brembo sexkolvsok 371x32 mm ventilerad Brembo-skiva
Bak: 302x22 mm ventilerad skiva
Vikt
S60 Polestar: 1752 kg
V60 Polestar: 1822 kg
Prestanda
0-100 km/h 4,9 sek
0-200 km/h 17,7 sek
80-120 km/h 4,7 sek
Toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se