Volvo S60 och V60 släpps i DRIVe-utförande
Nu har Volvo uppdaterat 1,6-litersdieseln och först att använda nya motorn är S60 och V60. Därmed blir modellerna för första gången miljöbilsklassade.
Den som har suktat efter någon av Volvos senaste modeller, S60 och V60, har fram tills nu varit hänvisad till relativt effektstarka och bränsletörstiga motoralternativ. Något snålalternativ har inte funnits. Nu blir det ändring på det då både S60 och V60 får tillgång till 1,6-litersdieseln och därmed får tilläggsbeteckningen DRIVe.
DRIVe-versionerna av S60 och V60 behöver 0,43 respektive 0,44 l/mil vid blandad körning och släpper ut 114 respektive 119 g/km. Det är imponerande siffror men ställd i jämförelse med BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition och Saab 9-3 SportCombi 1,9 TTiD hamnar V60 DRIVe efter. BMW:s snålkombi är centilitern snålare per mil och ger dessutom hela 163 hästkrafter och 1,9-litersdieseln i 9-3 ger hela 180 hästar men vill bara ha 0,45 l/mil i utbyte. 1,6-litersdieseln som redan sitter i C30, S40 och V50 och nu alltså även i S60 och V60 ger inte lika mycket kraft för dropparna. 115 hästkrafter vid 3 600 r/min och 270 newtonmeter mellan 1 750-2 500 r/min imponerar inte. Effektunderläget märks på prestandan, Volvo uppger 0-100 km/h-tider på 10,9 respektive 11,3 sekunder för S60 och V60 DRIVe. Precis som i övriga DRIVe-modeller kombineras 1,6-dieseln med sexväxlad manuell växellåda och start/stopp-funktion i S60 och V60.
Den som har minnet på sin sida kommer ihåg att Volvo i höstas tvingades stoppa försäljningen av storsäljarna S80 och V70 DRIVe eftersom de endast levde upp till utsläppskraven Euro 4. Euro 5 trädde i kraft vid årsskiftet och sedan dess har inga bilar som inte lever upp till de nya kraven fått säljas. Nu är Volvo alltså äntligen färdiga med uppdateringen av motorn och under våren får även Volvo V70 DRIVe (119 g/km) och Volvo S80 DRIVe (119 g/km) den vidareutvecklade Euro 5-dieseln. I höstas undrade många varför Volvo inte hade varit mer förutseende och förberett motorn för de nya utsläppskraven i god tid. Volvos förklaring var att tid och resurser inte räckt till på grund av den ingenjörsbemanning man haft under det senaste året. Arbetet med att göra dieselmotorn tillräckligt ren och snål för S80 och V70 prioriterades ned till förmån för andra projekt. Då beslutet togs hade S80 och V70 DRIVe inte blivit de stora försäljningssuccéer som de var då de stoppades. Skillnaden mellan miljöklasserna Euro 4 och Euro 5 rör främst nivåkraven på kväveoxidutsläpp.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se