Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110411-volvo-s60-polestar
110411-volvo-s60-polestar
110411-volvo-s60-polestar
110411-volvo-s60-polestar

Volvo S60 T6 AWD Polestar – direktrapport från provkörningen

I sommar blir det möjligt att välja till Polestar-trim till sin S60 T6 AWD. Redan nu har Hans Hedberg lyckats få tag i ett exemplar och han imponeras av kraften och priset.

Teknikens Världs testchef Hans Hedberg befinner sig i Göteborg och kör en snabb Volvo. Den ser inte så speciell ut, om det inte vore för R-designpaketet och de stora fälgarna skulle man kunna tro att det vore vilken S60 som helst. Men så är det inte.

– Nej, det här är faktiskt Volvos starkaste bil hittills. Den heter S60 T6 AWD Polestar och är förstås en Polestar-trimmad S60. Effekten är 325 hästkrafter och 470 newtonmeter och det gör den både starkare och snabbare än XC90 och S80 med V8.

Hur snabb är den?

– Eftersom det ännu inte finns några officiella accelerationssiffror tog jag med en egen VBOX och med den klockade jag 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Det är nästan jämförbart med Audi S4.

Är Audis S-version av A4 närmaste konkurrent?

– Ja, den borde bli det. Effekt och prestanda är jämförbara men Volvo tar hem prisronden utan besvär. En S60 T6 AWD kostar i grundutförande 395 000 kronor och Polestar-trimmet kostar endast 8 900 kronor extra. En S4 får man inte för under 500 000 kronor. S4 är visserligen riktigt rapp och snabb men S60 Polestar är faktiskt inte långt efter.

Det är inte en jättestor effekthöjning mot vanliga S60 T6.

– Nej, 325 hästkrafter är inte så mycket mer än de 304 standardhästarna. Men det kan komma mer. Det viskas om att det går att plocka ut hela 350 hästkrafter, men man har inte lyckats få det certifierat än. Jag skulle tro att man kan få 350 hästkrafter i sin S/V60 inom ungefär ett års tid.

Är Polestars effekthöjning värd priset?

– Det tycker jag. Om man ändå investerar så mycket pengar i en S60 kan man lika gärna lägga till 8 900 kronor extra och få en vässad bil. Jag blev faktiskt förvånad över hur rask den känns. När den sexstegade Geartronic-lådan skjuts över till det manuella läget blir det mycket bättre drag och det är faktiskt så att man saknar paddlar på ratten, och det gör man ju inte så ofta. Polestar-tillägget gör nästan S60 lite raceig i tonen.

Kommer många S60-köpare att slanta upp merkostnaden för Polestar-paketet?

– De borde göra det. Man får mycket ”bang for the buck”. Det är synd bara att man inte kan kombinera det inställbara Four C-chassit med R-Design. Polestar trimmar för övrigt alla modellvarianter, både bilar med R-Design och bilar med Four C, och på det hela taget känns det här som en positiv och prisvärd Volvo-nyhet.

Tack Hans!

– Tack själv, nu ska jag köra hem i min P1800 ES.

Test och provkörningar