Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volvo S90 kan bli årets bil i Nordamerika

Ska Volvo lyckas följa upp fjolårets titel med ytterligare en? Chansen finns där då S90 är en av endast tre kvarvarande finalister i North American Car of the Year 2017.

För ett par månader sedan röstade 53 amerikanska och kanadensiska motorjournalister fram semifinalfältet i North American Car of the Year 2017 (Årets bil i Nordamerika). Fältet bestod av 15 nya bilmodeller; Acura NSX (Honda NSX), Audi A4, Buick LaCrosse, Cadillac CT6, Chevrolet Cruze, Chevrolet Bolt EV (kallas även enbart Bolt), Genesis G90, Hyundai Elantra, Jaguar XE, Kia Cadenza, Lincoln Continental, Mercedes E-klass, Porsche 718 Boxster och 718 Cayman, Toyota Prius Prime (Toyota Plug-in Hybrid) och Volvo S90.

I dag har de 53 nordamerikanska journalisterna röstat fram finaltrion och fallit bort har starka deltagare som Audi A4, Mercedes E-klass, Jaguar XE, Toyota Prius Plug-in Hybrid och Porsche 718 Boxster/Cayman gjort. Kvar är däremot Volvo S90, en fjäder i Volvos redan kraftigt fjäderbeprydda hatt.

S90 måste i finalen tampas med Genesis G90 och Chevrolet Bolt EV. Hyundais lyxbil Genesis G90 i all ära, men svåraste motståndet bör Chevrolet Bolt bjuda på, elbil med lång räckvidd som den är.

Den 9 januari nästa år får vi vid en ceremoni på Detroitsalongen reda på om Volvo S90 körde ända in i kaklet eller om den fick se sig omkörd av en eller två bilar. Vi håller tummarna.

Volvo har bra erfarenheter från parallellklassen North American Truck of the Year, det vill säga årets nordamerikanska pickup/suv. I januari vann nya Volvo XC90 2016 års titel och 2003 vann första generationen XC90. Kan S90 följa i sina större syskons hjulspår?

 Elbilen Chevrolet Bolt EV (Opel Ampera-e i Europa) har Volvo S90 att tampas med i finalen...

... liksom Hyundais lyxbil Genesis G90.

Årets pickup

I årets North American Truck of the Year är finalisterna Ford F-serie Super Duty, Honda Ridgeline och Nissan Titan (förra året fick Nissan Titan XD se sig slagen av XC90). Som du ser är det inga suvar, bara pickuper, i finalfältet. Det beror på att en ny klass, se stycket nedan, har inrättats. Truck of the Year huserar numera bara pickuper.

Årets suv

En ny klass har alltså instiftats i år; North American Utility Vehicle of the Year. I denna klass placeras numera suvar och crossover. Anledningen till att suvarna och pickuperna skiljs åt är den suv/crossover-boom som nordamerikanska marknaden har sett de senaste åren.

Finalfältet i North American Utility Vehicle of the Year 2017 består av Chrysler Pacifica, Jaguar F-Pace och Mazda CX-9.