Volvo S90 och V90 Polestar-trimmade
Nu är Volvos 90-serie komplett vad gäller Polestar-optimering. Senaste tillskottet är Polestar Performance Optimisation av S90 och V90.
Volvos SPA-plattform består numera av tre olika modeller sedan S90 och V90 har lanserats. Därför anser Volvo att det nu är läge att presenterade Polestar-effektoptimeringarna för de båda modellerna. XC90 fick ju sin beskärda del av bland annat mer effekt sent förra året.
Det handlar inte enbart om extra effekt utan också om en effektivisering av drivlinan för att skapa en högre grad av körglädje. Vid sidan om effektökningen har bland annat gasresponsen ”off throttle”-responsen, växlingshastigheten och -precisionen förbättrats.
– Vi fortsätter att förbättra prestandan hos Volvos nya, klassledande SPA-fordonsarkitektur och Drive-E-drivlinorna. S90 och V90 bjuder redan på ypperliga köregenskaper och vi är glada över att höja prestandanivån ytterligare med Polestar Performance Optimisation, säger Niels Möller som är operativ chef på Polestar som sedan snart ett år tillbaka är i Volvos ägo.
Till en början är det endast som D5 AWD-drivlinealternativet tillsammans med Volvos åttastegade automatlåda som är Polestar-optimerad. Det betyder att 235 hästkrafter förvandlas till 240 och 480 newtonmeter blir 500 och som dessutom finns tillgängliga över ett bredare varvtalsområde än i en originalbil (1 500-2 500 r/min i stället för 1 750-2 250 r/min). För både S90 och V90 handlar det om kapade accelerationstider 0-100 km/h med en tiondels sekund, från 7,0 till 6,9 sekunder för S90 och från 7,2 till 7,1 sekunder för V90. Förbrukningen och koldioxidutsläppen kvarstår däremot.
9 200 kronor kostar det att Polestar-optimera en S90 D5 AWD eller en V90 D5 AWD.
I oktober tillgängliggörs Polestar-optimering för T6 AWD-drivlinan. I dagsläget finns det inga uppgifter om den effekthöjningen, men det är inte svårt att gissa att det blir samma siffror som för XC90 T6 AWD. Alltså 334 hästkrafter i stället för 320 samt 440 newtonmeter i stället för 400. I XC90:s fall kapar optimeringen en tiondels sekund på 0-100-tiden, från 6,5 till 6,4 sekunder.
Priset för T6-drivlinans optimering kostar 9 200 kronor för XC90, en prislapp som lär bestå när det är dags för S90 och V90.
Fler drivlineoptimeringar är förmodligen att vänta längre fram, kanske inte för hela motorpaletten men i alla fall för T5:an och D4:an. Vad vi antagligen också har att vänta oss är Polestar Performance Parts för hela 90-serien.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se