Volvo ska hindra rattfylla och distraktion med kameror och sensorer i bilarna
Inom en snar framtid ska ingen omkomma eller skadas allvarligt i en ny bil från Volvo. För att nå sin vision presenterar den svenska biltillverkaren i dag en ny taktik – installation av kameror och sensorer som ska övervaka förarna av bilarna.
I början av månaden meddelade Volvo Cars att de från och med 2020 ska begränsa toppfarten till 180 km/h i samtliga då säljande modeller. Begränsningen av hastigheten är ett steg mot att sänka olycksriskerna, Volvo har som bekant ett uttalat mål om att från och med 2020 (modellår 2021) ska ingen omkomma eller skadas allvarligt i en bil från dem.
Volvo pratar om tre ”luckor” som måste täppas igen, den ena är alltså hastigheten. De andra två ”luckorna” är rattonykterhet och distraktion. Nu presenterar den svenska biltillverkaren sin strategi för hur de två sistnämnda ”luckorna” ska åtgärdas.
Vid ett säkerhetsevenemang under onsdagen berättade Volvo att de har för avsikt att installera kameror och sensorer i bilarna. Enheterna ska övervaka föraren och om situationen kräver det kan bilens system ingripa för att i så tidigt skede som möjligt eliminera risken för en olycka. Men innan bilen ingriper på egen hand ska varningssignaler av olika slag försöka fånga förarens uppmärksamhet.
Bilens system samt de nya kamerorna och sensorerna ska analysera rattutslag, till exempel om ratten inte alls rörs (dvs föraren sover eller har fokus någon annanstans) eller om rattutslagen inte stämmer överens med vägens kurvatur (dvs föraren är påverkad eller kanske sömning), samt onormalt långa reaktionstider, ögonens fokus med mera.
Om systemen tolkar föraren som mindre/inte lämplig att framföra fordonet finns det olika scenarier som kan träda i kraft. Bilens hastighet kan begränsas, assistanstjänsten Volvo On Call kan larmas och, som en sista åtgärd, kan bilen på egen hand bromsa och ställa sig på en säker plats.
– När det kommer till säkerhet är vårt mål att undvika olyckor helt snarare än att begränsa effekterna när en olycka är nära förestående och oundviklig. I det här fallet kommer kamerorna att övervaka för att upptäcka beteenden som skulle kunna leda till allvarliga personskador eller dödsfall, säger Henrik Green, Senior Vice President, Research & Development på Volvo Cars.– Det är många olyckor som orsakas av rattonyktra förare. Det finns de som tror att de fortfarande kan köra efter att de har tagit en drink, att det inte kommer att påverka deras körförmåga. Vi vill se till att människor inte utsätts för fara på grund av berusning, säger Trent Victor, professor i förarbeteende på Volvo Cars.
https://youtu.be/5bBYt4V9VSsVolvo säger att de ska införa kamera- och sensorsystemet i deras bilars kupéutrymme i början av 2020 i samband med införandet av SPA2-plattformen som ersätter dagens SPA-plattform. Nya XC90 är första modellen att använda sig av SPA2, en modell som är sagd att lanseras under 2021.Exakt hur Volvo tänker implementera kameror och sensorer i bilarna, och hur många av varje enhet, återstår att se. Volvo ber att få återkomma på denna punkt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se