Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars

Volvo släpper nya bilar från 30 meters höjd

Volvo har samarbetat med den svenska räddningstjänsten i många år och har nu tagit krocktestet till nya nivåer. Det här samarbetet kommer resultera i en forskningsrapport som svensk räddningspersonal kommer kunna dra nytta av och för att underlätta för framtida vidareutveckling av deras arbetsmetoder.

Volvo ställde tio nya bilar till sitt förfogande och en stor lyftkran användes för att kunna lyfta bilarna till en höjd av trettio meter på ett säkert sätt innan de slutligen släpptes rakt ner i backen. Det här tillvägagångssättet valdes för att få till stora skador på bilarna som ska kunna simulera krockar i hög hastighet. Krockscenarion som till exempel singelolyckor i hög hastighet, eller olyckor mellan personbil och lastbil.

1 AV 10
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars
2 AV 10
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars
3 AV 10
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars
4 AV 10
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars
5 AV 10
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars
6 AV 10
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars
7 AV 10
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars
8 AV 10
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars
9 AV 10
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars
10 AV 10
Foto: Volvo Cars / Volvo Cars

Det här motsvarar olyckor där människor i bilen med största sannolikhet skadas allvarligt, och det är också därför räddningstjänsten försöker jobba så snabbt som möjligt med att få ut skadade människor ur det krockade fordonet. Det finns en oskriven regel som de jobbar med som kallas den gyllene timmen, det betyder att den skadade personen måste tas ur fordonet och föras till sjukhus inom en timme från att olyckan inträffade.

– Normalt genomför vi bara krocktestet i laboratoriet, så det här var första gången vi släppte bilarna från en kran. Vi visste att vi skulle se extrema deformationer efter testet, och vi gjorde detta för att ge räddningsteamet en verklig utmaning att arbeta med berättar Håkan Gustafson, som arbetar som utredare hos Volvos team för forskning kring trafikolyckor.

Volvo passar även i år på att fira 50 år med sin egen haverikommission som har samlat in data från olyckor så långt tillbaka som 1970-talet.