Volvo tar den gröna vägen – Arp lägger i snålväxeln
Volvo Personvagnars vd Fredrik Arp har tillkännagett att det svenska företaget ska byta strategi. Delar av modellprogrammet ska läggas ned och de bilar som blir kvar ska bli mindre och betydligt snålare.
Det är ingen nyhet att det går tungt för Volvo PV. Försäljningen på den viktiga USA-marknaden sviker och lönsamheten är dålig, för att inte säga obefintlig. Det är dock inte bara Volvo det går dåligt för. Hela den amerikanska bilförsäljningen har i princip tvärstannat. Allra sämst går det för de uramerikanska tillverkarna Ford, GM och Chrysler som inte blir av med sina törstiga suvar och pick-uper. Volvos modellprogram är inte heller det snålaste, något som vd Fredrik Arp dock tänker ändra på.
Volvo PV:s vd Fredrik Arp står inför en tuff uppgift. Bara detta år ska fyra miljarder sparas i kostnader, samtidigt som verksamheten måste bli lönsam igen. I en intervju med E24.se berättar Fredrik Arp om åtgärder lika drastiska som förra veckans varsel. Fram till 2011 satsas 10 miljarder kronor på att ta fram snålare bilar och Fredrik Arp är inte sen att medge att Volvo bör utveckla snålare bensinmotorer.
– Vi kommer att koncentrera vårt modellprogram. Vi kan inte bära samma utvecklingsbudget som för två år sedan och då måste det bli en åtgärd, säger han utan att gå in på vilka modeller som åker ut. Vi måste ha rätt produktportfölj med både stora och små bilar som passar i hela världen. Det är viktigt att vara balanserad här, säger Fredrik Arp till E24.se
Även om Fredrik Arp inte vill gå in i detalj på vilka modeller som tillkommer eller faller ifrån blev det i dagarna känt att Volvo lanserar tre nya snåla dieselmodeller redan i höst. Under den samlande beteckningen DrivE lanseras S40, V50 och C30 i versioner som alla klarar 120 grams-gränsen. Volvo har fått ganska besk kritik för att nya XC60 inte blir tillgänglig i miljöbilsutförande. Volvos svar på den kritiken blir att efter årsskiftet lansera XC60 med enbart framhjulsdrift och en femcylindrig dieselmotor med koldioxidutsläpp på 170 gram per kilometer. Även XC70 kommer som enbart framhjulsdriven inom kort, rapporterar E24.se. Ett steg i rätt riktning men kanske ändå inte ett tillräckligt stort steg.
Fredrik Arp betonar samtidigt att utvecklingsmarknaderna är prioriterade områden för Volvo. Dessa marknader är inte lika känsliga för bränslepriserna och miljödebatten. Vilket kan vara en del i förklaringen till varför Volvo går så bra på den ryska marknaden. I dagsläget är Volvo det största premiummärket i Ryssland. Det satsas även stort i Kina. S40 tillverkas redan nu i Kina och efter nyår startar tillverkningen av en förlängd S80.
Vid sidan av utvecklingen av snåla diesel- och bensinmotorer har Volvo även sin satsning på plug in-hybrider. Volvo ligger dock något efter de riktigt stora spelarna GM, Toyota och VW som meddelar att de har bilar som kan vara klara för marknaden redan 2010. Volvo vill dock betona att man är en liten spelare och tror på att ha bilar färdiga tidigast 2013.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se