Volvo V40 Cross Country – mer fyrhjulsdrift och bättre motorer
Volvo presenterar nu 2014 års upplaga av V40 som bjuder på en hel del nyheter. Fyrhjulsdrift till V40 Cross Country T4, renare motorer och röststyrt Spotify är några av nyheterna.
Nästan omedelbart efter lanseringen av V40 Cross Country var det många som klagade på att Volvo endast erbjöd fyrhjuldrift i kombination med den största bensinmotorn T5. För att få en fyrhjulsdriven V40 har man därmed behövt betala minst 336 900 kronor – dyrt, tycker många. Det tycks som att Volvo har lyssnat på önskemålen från kunderna då man på 2014 års modeller kommer att erbjuda fyrhjulsdrift även till den mindre bensinmotorn T4 med 180 hästkrafter.
Men det är bara en av nyheterna för 2014 års V40-uppställning. Vanliga V40 (inte Cross Country) med D2-motorn och manuell växellåda ska nu inte släppa ut mer än 88 g/km och dra 0,34 l/mil. Motsvarande siffror för V40 Cross Country D2 är 99 g/km och 0,38 l/mil. Från och med nu ska det även gå att köpa D2 med automatlåda som tillval. Förbrukningen stiger då till 0,39 l/mil och 0,41 l/mil för Cross Country-versionen.
På bensinsidan introduceras den nya instegsmotorn T2 som är en fyrcylindrig 1,6-litersmotor med 120 hästkrafter och 240 newtonmeter. I T2-utförandet ska V40 dra 0,53 l/mil och släppa ut 124 g/km.
2014 års V40 får inte bara mekaniska nyheter. Interiört märks ett nytt Sensus Connected Touch-system med en sju tum stor pekskärm. Volvos pekskärm är den första som kan användas även med handskar på tack vare IR-skanning. Strax före jul presenterade Volvo sitt samarbete med musiktjänsten Spotify och nu får vi det första beviset på deras gemensamma ansträngningar. Med Sensus Connected Touch-systemet förbockat i tillvalslistan kan man styra Spotify enbart med rösten efter att mobiltelefonen har kopplats ihop med bilen. Då ska man bara behöva säga en låttitel för att systemet ska hitta låten och spela upp den.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se