Volvo V40 ES – sportvagn med klassiska linjer
Nya V40 är hyfsat sportig redan från grunden, men kan bli avsevärt mycket sportigare om den lånar klassiska detaljer från legendariska 1800 ES. Designern Bo Zolland har nu gett oss Volvo V40 ES. Kan huvudkontoret i Göteborg motstå den?
Nya Volvo V40 hyllas av både media och dess ägare som det mest inspirerande man kan köra om man väljer en bil med järnmärke i fronten. Bra bil med bra köregenskaper, men någon sportbil är den inte. Det är här Umeå-baserade designern Bo Zolland kommer in i bilden. Han har på eget initiativ skapat Volvo V40 ES.
Bo Zolland har tagit fram många läckra konceptbilar i sin dator som vi tidigare visat här på teknikensvarld.se. För att nämna några – Volvo Amazon, Volvo P1800, Chevrolet Camaro och Saab V4. En annan bil som rönt mer uppmärksamhet än någon annan bil som Bo Zolland ligger bakom är svenskbrittiska och E-Type-inspirerade lyxsportbilen Lyonheart K som ska börja tillverkas senare i år.
P1800 är Volvos mest kända modell och det är något som den svenska biltillverkaren har försökt ta fasta på senare år. C30 var en liten flirt med 1800 ES, kombimodellen av P1800. Men Volvo tog inte steget fullt ut och Bo Zolland vill nu råda bot på det. Därför har han skapat V40 ES som bär tydliga drag från just 1800 ES som presenterades 1971.
Tydligaste 1800 ES-detaljen är avsaknaden av bakdörrar samt att skuldran med sitt uppböjda veck har förstärkts med att fortsätta upp till sidofönstrets nederdel. En annan detalj som ger tydliga ES-vibbar, trots att man kanske inte upptäcker det direkt, är att bakrutans nedre svarta del har sträckts längre ned mot stötfångaren.
I övrigt har Bo Zolland gett sin V40 ES ett maffigt yttre med kraftigt utlagda skärmar som går i ett med linjen över dörrtrösklarna, ventilationsutblås på framskärmarna, riktigt biffiga hjul med tuffa fälgar, ny djupare grill med rutnät, raceinspirerad frontspoiler samt bakre diffusor med integrerade ändrör. Även strålkastarna är omgjorda med lysdiodoptik.
Bo Zolland berättar för teknikensvarld.se att han som drivlina föreställer sig en hybridkonfiguration enligt nya VEA-tänket där en mindre förbränningsmotor står för drivningen av framhjulen medan en elmotor driver bakhjulen. 320 hästkrafter är en målsättning som skulle räcka långt enligt honom.
Volvo är inte inblandade i Bo Zollands V40 ES, men vi kan hoppas att det spinner igång en eller annan idé hos de styrande i Göteborg och att de plockar fram en riktigt sportig version av nya V40 – gärna där man tar sitt fina arv i beaktning.
Vad tycker du om Bo Zollands Volvo V40 ES? Rösta nedan och skriv en kommentar!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se