Volvo V40 T5 Polestar Performance Parts – tre snabba från provkörningen
Volvo ska bli sportigare och ett första steg är eftermarknadsprogrammet Polestar Performance Parts som gör V40, S60, V60 och XC60 vassare både prestanda- och utseendemässigt. Vi har tagit ut V40 T5 i PPP-utförande för att se hur mycket vassare den har blivit.
Det var i början av mars, dagen innan öppnandet av bilsalongen i Genève, som Volvo presenterade Polestar Performance Parts – ett eftermarknadsprogram fyllt med prestandahöjande och designförädlande delar. Helt enkelt ett tillbehörsprogram för den som inte har råd, eller inte vill köra, de renodlade prestandabilarna S60 Polestar och V60 Polestar (båda har för övrigt nyligen uppdaterats med bland annat ny motor).
Polestar Performance Parts är dessutom inte bara S60 och V60 förunnat, även lilla V40 och suven XC60 kan utrustas med de Volvo-exklusiva tillbehören.
För att se om Polestar Performance Parts, eller PPP som det förmodligen kommer att heta i vardagligt tal, är något att ha har vi tagit ut en 245-hästars Volvo V40 T5 med full PPP-mundering. Hans Hedberg är den som får känna efter om det märks skillnad.
Tjena Hans, du sitter bakom ratten i Volvo V40 T5 Polestar Performance Parts... puh, långt namn... märker du någon skillnad jämfört med en vanlig T5:a?
– Verkligen, den sticker ut på ett annat sätt, trots att den är av utgående årsmodell, det vill säga inte den ansiktslyfta versionen av V40. Bakifrån tar man den på de små vingarna på takvingen, de dubbla rostfria ändrören, som genererar ett härligt ljud, och diffusorn mellan dessa. Stora 19-tumsfälgar i Polestar-design och svarta backspegelhus är andra detaljer som man inte kan missa. Även på insidan märks det, om än inte lika tydligt. Aluminiumpedaler, andra instegslister och annan växelspaksknop avslöjar bilen.
Schysst, men det är ändå dekaltrim det mesta. Har det inte hänt något under skalet?
– Det har det. Chassit har sänkts och anpassats. V40 i grunden är körglad, nu är den det ännu mer. Växellådan har optimerats, så även gasresponsen. Den 2,0 liter stora T5 Drive-E-motorn har fått åtta extra hästkrafter och ger 253 hästkrafter i stället för 245. Maxvridet ligger på 400 newtonmeter, upp från standardbilens 350.
– Toppfarten är densamma som tidigare, det vill säga 240 km/h, men accelerationen har kapats med två tiondelar till 6,1 sekunder.
Några nackdelar?
– Ja, en öronbedövande sådan, men mer om det berättar jag i tidningen.
Så innan vi läser din provkörningsrapport i tidningen... vi är nyfikna på vad bilen här på bilderna kostar.
– Vill ni verkligen veta det? (Lång paus.) Ungefär 430 000 kronor. 85 000 kronor mer än en standard V40 T5.
Redan i Teknikens Värld nummer 12/2016, som finns ute i butik nu och som går att beställa online, berättar Hans Hedberg allt om Volvo V40 T5 ”PPP” och hur den är att köra. Missa inte det!
https://youtu.be/umEsvsfJ7LoGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se