Volvo V60 Plug-in Hybrid får nu R-Design
Volvos laddhybrid V60 Plug-in Hybrid tuffar nu till sig och blir utrustad med R-Design. Trots sportigare utseende, både ut- och invändigt, är modellen fortfarande snål och kan även fortsättningsvis köra på enbart el.
Sedan slutet av 2012 har Volvo erbjudit sina kunder en kraftfull men snål laddhybrid i form av V60 Plug-in Hybrid (benämns även D6 AWD). Nu, ett och ett halvt år senare, är det dags för laddhybriden att tuffa till sig genom att få ta del av Volvos populära utrustningsnivå R-Design.
Det innebär ny front, bakre diffusor, runda ändrör och 18-tumshjul med Ixion-fälgarna. Insidan höjs också genom att få komplett R-Design-inredning med sportstolar och allt vad det innebär.
Volvo V60 Plug-in Hybrid har en femcylindrig 2,4-liters dieselmaskin på 215 hästkrafter och 440 newtonmeter som driver framhjulen. El elmotor på 68 hästkrafter och 200 newtonmeter driver bakhjulen. Bilen är med andra ord fyrhjulsdriven. Litiumjonbatterier med kapacitet på 11,2 kilowattimmar är monterade under lastutrymmets golv och förser elmotorn med den energi som behövs.
När bilen är försatt i hybridläget, vilket föraren kan göra med hjälp av en knapptryckning, ligger förbrukningen enligt nya europeiska körcykeln för hybridbilar på 0,18 liter per mil. Det motsvarar koldioxidutsläpp om 48 gram per kilometer.
Bilen kan dessutom köras på enbart el i upp till fem mil.
Det finns även ett Power-läge om föraren vill ha tillgång till 283 hästkrafter och 640 newtonmeter. Då går det undan. 0-100 km/h avverkas på 6,1 sekunder. Toppfarten ligger på 230 km/h (150 vid drivning på enbart el).
Volvo V60 Plug-in Hybrid kostar från 526000 kronor i Momentum-utförande. Att slå till på R-Design kostar 33500 kronor enligt Volvos prislista (bör även gälla laddhybriden).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se