En jämförelse: Volvo V70 mot nya Volkswagen Passat och nya Ford Mondeo
Volkswagen Passat och Ford Mondeo kommer nyladdade för att kasta Volvo V70 av tronen. Kommer det att gå? Vi väger för- och nackdelar.
I Sverige är mellanklassen ”big business”. Segmentet står för en tredjedel av landets nybilförsäljning, och segmentets leading lady, Volvo V70, tar ensam sju procent av totalmarknaden. Det är omvända världen jämfört med bilmarknaden på kontinenten där Volkswagen Golf och Polo, Renault Clio och Ford Fiesta tar topplatserna.
I Sverige sväljer företagsmarknaden merparten av bilarna i mellanklassen. Det är välutrustade bilar som efterfrågas, med priser över 300 000 kronor. Det betyder inte att bilarna inte är prisvärda – tvärtom. Konkurrensen är stenhård och varje utrustningsdetalj och varje påslag på priset övervägs noga av importörerna. Särskilt som de klassiska mellanklassmodellerna de senaste åren framgångsrikt har utmanats av premiummärken.
Att kunden efterfrågar välutrustade bilar avspeglas på utbudet. Både Passat och Mondeo har höjt lägstanivåerna i och med modellskiftet 2015, men det är ändå de merutrustade versionerna som står för största volymerna.
Ford satsar hårt på Titanium-utrustade modeller som kommer att utgöra merparten av Mondeo-försäljningen. För 310 500 kronor får du en Mondeo kombi med dubbelkopplingsautomat, 180 hästkrafter stark diesel och 17-tums aluminiumfälgar. Bland finesserna märks automatiskt helljus, filvarningssystem och eljusterbar förarstol. Med fyrhjulsdrift blir priset 323 500 kronor.
Volkswagen Passat-priserna ligger generellt något högre. Volkswagen räknar med att merparten av kunderna följer med upp till 332 900 kronor, som av en händelse 100 kronor under gränsen för 7,5 basbelopp. För pengarna får man en Passat kombi med 190 hästars diesel, DSG-dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift och utrustning på GT-nivå, snäppet över Master.
Det som särskiljer modellerna utrustningsmässigt är bland annat att Volkswagen låter autobroms vara standard på alla Passat, medan det kostar 12 000 kronor i tillägg för Mondeo Titanium. Då ingår även skyltigenkänning.
Ford Mondeo kan å andra sidan ståta med bränslevärmare som standard. Lägg till 1 500 kronor för en fjärrkontroll och du kan njuta av en varm bil när du startar på vintermorgonen. Till Passat kostar bränslevärmaren 9 900 kronor.
Volvo V70 har sålt ovanligt bra i år och ökat sin marknadsandel, trots modellålder. Men när konkurrenterna växlar generation måste Volvo vässa sitt erbjudande och en inte allt för vild gissning är att kunderna kommer att lockas med stora utrustningspaket på köpet.
Volvo V70 D4 Business Edition kostar i dagens prislista 335 000 kronor. Dyrast, men Volvo släpper till fyrhjulsdrift och automat gratis fram till årsskiftet.
Utrustningen inkluderar delläder och autobroms. Att påstå att Volvo V70 tillhör ett annat segment känns inte korrekt. Mondeo är störst med 4,87 meter i längd. Volvo V70 mäter 4,81 meter och Volkswagen 4,77 meter.
Utrymmesmässigt är de likvärdiga. Volvo V70 har tredelat ryggstöd i baksätet, en praktisk finess.
Den komfortorienterade köparen fokuserar förmodligen på Mondeo och V70. Mondeo för den välisolerade kupén, V70 för dess sköna, mjuka fjädring.
Fyrhjulsdriften för Mondeo är för oss ett okänt kapitel, produktionen börjar först senare i vår. Ford har ett egenutvecklat system, medan både Volvo och Volkswagen använder sig av beprövade Haldex-system.
De tre modellerna är väldigt bra, inte tal om annat. Men de har olika tilltal. Volkswagen utstrålar perfektion med sitt lågmälda uttryck. Detaljarbete i toppklass, men formgivningen känns lika spännande som menyn på McDonalds. Mondeo är amerikansk i form och format och i betydligt högre grad än Passat har Mondeo tagit ett kliv framåt i generationsväxlingen. Men kör den om? Tveksamt.
Hur milkostnaderna faller ut är ännu för tidigt att uttala sig om. Passat har de senaste åren haft bra andrahandsvärde. Å andra sidan har Mondeo lägre inköpspris, vilket tar ner värdeminskningen.
Volvo V70 är dyrast, och den nya fyrcylindriga VEA-motorn är formidabel. Mycket komfort, vardagspraktisk nytta och en skog av reaerbjudanden lockar. Dessutom låter V70 dig byta bil utan att någon märker det – knappt ens du själv.
Inom kort kan du här på teknikensvarld.se ta del av det första djupdykande testet där Volvo V70 ställs mot nya Ford Mondeo Kombi och Volkswagen Passat Sportscombi. I väntan på testet kan du ta del av våra provkörningar av nya Mondeo Kombi och nya Passat Sportscombi.
Kombibilarna – svart på vitt
*Fyrhjulsdrift kostar 13 000 kronor.
**Kampanjerbjudande ger fyrhjulsdrift och automatlåda för 0 kronor fram till årsskiftet. Dessvärre innebär fyrhjulsdriften även att man får den gamla femcylindriga motorn i stället för fina, nya fyrcylindriga VEA-motorn.
Lägg även märke till att för tjänstebilsåkaren så innebär fyrhjulsdrift och automatlåda ett högre förmånsvärde, då Skatteverket utgår från vad bilen egentligen kostar med den utrustningen.
När det gäller Volvos pris på 335 000 så ligger det 2 000 kronor över 7,5 prisbasbelopp, men det är enligt Bjarne Darwall, PR & communication manager hos Volvo Cars inget problem i vardagen då rabattstrukturen för Fleet gör att modellen hamnar under gränsen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se