Volvo V70, XC70 och S80 årsmodell 2012
Nu klarade Volvo inte av trycket längre. Nu gav de vika och har släppt all information och bilder på uppdaterade V70, XC70 och S80. Det vill säga modellår 2012. Några av nyheterna är snålare motorer, nytt infotainmentsystem och City Safety som standard.
I förra veckan kunde vi i förtid visa er exklusiva bilder på årsmodell 2012 av Volvo V70 som till det yttre uppdateras varsamt. Den bästa bilden då – bortsett från interiörbilderna – var den på V70 R-Design, en bild som Volvo inte delar med sig av i dag.
Men i gengäld får vi bilder på V70, XC70 och S80 som alla går hand i hand och uppdateras gemensamt (eller facelift som man kanske vill kalla det). Det första vi slås av utseendemässigt är ytterbackspeglarna som är omformade och numera innehåller lysdioder för körriktningsvisarna. Allt enligt samma koncept på nya S60 och V60. De nya ytterbackspeglarna får dock inte XC70 ta del av, endast V70 och S80. Anledningen till att XC70 inte får ta del av denna nymodighet låter vi vara osagd, men troligtvis handlar det om att XC70 ska urskilja sig på ett rufft och bruksigt sätt.
Andra exteriöra förändringar är nykonstruerade strålkastare där även aktiva xenon-strålkastare finns som tillval, två nya fälguppsättningar för V70 och S80 samt en ny uppsättning för XC70. Två nya karossfärger finns också att tillgå i och med årsmodell 2012. Dessa är Biarritz Blue till V70 och S80 samt Twilight Bronze till XC70. I övrigt är det ont om nyheter på utsidan.
Interiöra nyheter
Desto större är förändringarna på insidan. Tydligaste nyheten är Volvo Sensus, det nya infotainmentsystemet som redan har introducerats i och med nya S60 och V60 och som förutom V70, XC70 och S80 dessutom nu introduceras i XC60. Systemet består av en fem eller sju tum stor skärm placerad på instrumentbrädans ovandel och innehåller det mesta för interaktion med bilen. Förutom att man kan göra en lång rad olika bilinställningar via skärmen innehåller den också klimatkontrollenheten, navigationsenheten, ljudsystemet och mycket mer. Sjutumsvarianten kommer med tillvalet multimediasystemet som innehåller DVD-uppspelning, digital-TV, backkamera, panoramakamera och mycket annat.
Bluetooth-anslutningen har uppgraderats och klarar nu inte enbart av att hantera telefonsamtal utan kan också streama musik från bärbara musikspelare med inbyggd bluetooth, exempelvis mobiltelefoner.
Samtliga funktioner i Volvo Sensus kan styras via knapparna på ratten och knapparna som är placerade i anslutning till skärmen.
– Volvo Sensus distraherar inte föraren under körning. Tanken är att tekniken ska vara så intuitiv att användaren kan hantera menyerna utan att först behöva läsa instruktionsboken. Vi är en av de få tillverkarna som ger föraren tillgång till samtliga funktioner i systemet via knappar på ratten, säger Lex Kerssemakers, ansvarig för produktstrategi i Volvo Personvagnars ledningsgrupp.
Nytt på insidan är också ett uppgraderat ljudsystem, Premium, som har en digital förstärkare i klass D på 5x130 watt, subwoofer, Dolby Digital i kombination med Dolby Pro Logic II Surround, senaste MultEQ från Audyssey Laboratories samt tio högtalare. Systemet innebär att bilen utrustas med den stora skärmen på sju tum.
En ny treekrad ratt, nya dekorlister och omgjord innerbelysning är andra nyheter som märks inne i kupén.
Förbättrad säkerhet med nya system
Volvo V70, XC70 och S80 årsmodell 2012 bjuder också på en högre nivå av säkerhet om man ser till de olika nya systemen som nu finns att tillgå. City Safety som Volvo fick så mycket uppmärksamhet för när XC60 kom för tre år sedan är standard. Systemet innebär att en lasersensor i innerbackspegelfoten läser av framförvarande trafik. Skulle ett fordon framför bromsa eller stanna och föraren i Volvon inte uppmärksammar detta bromsar bilen själv. På så vis kan en kollision i bästa fall helt undvikas.
Pedestrian Detection med full autobroms, som redan finns som tillval till S60, V60 och XC60, kommer nu även som tillval till V70, XC70 och S80. Systemet drar nytta av informationen från en radar och en kamera som skannar av området framför bilen efter fotgängare. Upptäcker systemet en fotgängare och misstänker att en närkontakt kan föreligga, bromsar systemet automatiskt bilen (om inte föraren själv gör det efter varningssignalerna) och i hastigheter under 35 km/h kan kontakt mellan bil och fotgängare ofta undvikas. Pedestrian Detection med full autobroms blev världskänt över en sekund när systemet fatalt felade under en demonstration framför journalister förra året.
Adaptiv farthållare (ACC) är ett annat nytt säkerhetssystem för de tre modellversionerna från Volvo. ACC kan endast bilar med automatlåda utrustas med. Systemet håller konstant avstånd till framförvarande fordon vid körning och kan, om så behövs, bromsa ända ned till stillastående.
Mer kraftfulla och snålare motorer
Nytt inför modellår 2012 av V70, XC70 och S80 är att dieselmotorerna har blivit fler, snålare, mer miljövänliga och starkare.
D5-motorn på 2,4 liter bjuder nu på 215 hästkrafter i stället för 205 som i dag. Vridmomentet har höjts från 420 till 440 newtonmeter. Detta samtidigt som förbrukningen har sänkts. I V70 med D5-motor, manuell låda och start/stopp har förbrukningen sänkts från 0,54 till 0,51 liter per mil vilket ger en koldioxidminskning från 144 till 134 gram per kilometer. Motsvarande siffror för S80 D5 är 0,49 liter per i stället för 0,53 och 129 gram koldioxid per kilometer i stället för 139. I XC70 med drivning enbart på framhjulen är siffrorna i stället lite högre – 0,56 liter per mil och 149 gram per kilometer.
För den som vill ha en något nättare dieselmotor kanske D3 passar. Det är i princip samma motor som D5:an, men med kortare slaglängd som ger en total cylindervolym på 2,0 liter. Även denna motor, som introducerades tillsammans med nya S60 och V60, har förbättrats på en rad punkter för snålare gång. Tillsammans med manuell växellåda stannar motorn vid rödljus när man släpper upp kopplingspedalen och växelspaken är i neutralläget. Motorn startar igen när man när man trycker ned vänsterfoten.
1,6 DRIVe har fått ökad effekt från 109 till 115 hästkrafter samtidigt som den nu är Euro 5-klassad. För ett drygt halvår sedan stoppade Volvo produktionen av just denna motor eftersom den inte klarade av de hårdare avgaskraven. 1,6 DRIVe finns till V70 och S80 och tillsammans med start/stopp-teknik släpper de ut 119 gram koldioxid per kilometer. Vridmomentet på 270 newtonmeter är detsamma som tidigare.
En FlexiFuel-motor för E85-bränsle finns också tillgänglig till V70 och S80 på vissa marknader. Denna motor är på 1,6 liter och kan kopplas samman med antingen dubbelkopplingslådan Powershift eller en manuellt växlad låda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se