Volvo V90 Cross Country – ersättaren till XC70
I och med Volvo Cars pågående omstrukturering försvinner den populära XC70-modellen, i stället ersätts den under 2017 med V90 Cross Country. Lyxigare och sportigare, och huvudkonkurrent blir Audi A6 allroad.
Arbetet med att ersätta Volvos modellprogram är i full gång. Nya XC90 har just rullat ut – de första bilarna når sina längtande kunder i vår – men inom en fyraårsperiod ska samtliga av nuvarande 70/80-, 60- samt 40-serien komma i helt nya versioner. Näst på tur efter XC90 blir S90 och V90 som ersätter S80 och V70. Under året kommer vi att få se smakprov på dessa Volvo-bilar i storbilsklassen men produktionen startar tidigast om ett år.
Volvo Cars satsning på att bredda sig inom crossover- och suvklasserna gör att det kommer att finnas en högbyggd suv/XC-version i respektive storleksklass i 40/60/90-serien, men även förhöjda Cross Country-varianter som baseras på de vanliga personbilarna inom S- och V-serien. Därmed kommer ersättaren till nuvarande XC70 att heta V90 Cross Country.
Allra första Cross Country-bilen från Volvo kom 1997 och hette V70 XC. Eftersom man inte hade någon egentlig suv, de högbyggda bilarna var den starkast rådande biltrenden på bland annat den nordamerikanska marknaden, tvingades man att basera sin mer terränganpassade bil på en vanlig förhöjd fyrhjulsdriven kombi. Först fem år senare kom XC90 och för att förstärka modellprogrammet ytterligare beslutades det att V70 XC senare skulle byta namn till XC70. Snart är Volvo tillbaka i den första nomenklaturen, nu som ett led i att bredda paletten.
Stilmässigt innebär lanseringen av S90 och V90 del två av designchef Thomas Ingenlaths nytolkning av formspråket. De tre konceptbilarna under förra året som visualiserade en coupé (Concept Coupé), en crossover (Concept XC Coupé) samt en sportkombi (Concept Estate) kommer att få större genomslag. Räkna med att 90-serien blir elegant, men samtidigt kraftfull i sitt uttryck. Både designchefen Ingenlath och utvecklingschefen Peter Mertens gemensamma mantra när det kommer till att beskriva hur Volvo-bilarna ser ut i framtiden är ”proportioner, proportioner, proportioner”.
Långt axelavstånd, stor motorhuv, tillbakaskjuten kupéöverdel och linjer som finns till av en anledning. Skogsmullesversionen V90 Cross Country kommer att förstärka stilidealen som manifesterar Volvos kärnvärden om robusthet, skandinavisk design och stor funktionalitet.
V90 Cross Country planeras att byggas i den nya SPA-karossfabriken i Torslanda och kommer i både framhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet utförande. AWD-driften blir antingen mekanisk (typ Haldex) eller på laddhybridversionerna via elmotor monterad på bakaxelklumpen. Yttermåtten på V90 Cross Country kommer enligt rykten att bli ungefär som dagens Audi A6 allroad vilket betyder att bilen växer betydligt jämfört med dagens XC70.
Tack vare den flexibla SPA-arkiteturen är det relativt enkelt för Volvo-ingenjörerna att bygga om kommande V90 till Cross Country-version. Bredare spårvidd och högre markfrigång givetvis men även möjligheten till luftfjädring kommer att göra skillnad. Breddade hjulhus i svart plast eller anpassade till karossfärgen för den som inte vill skylta med sin vildmarkslook.
Huvuddrivlinorna blir tre olika – bensin, diesel och laddhybrid. I princip samma fyrcylindriga VEA-motorer men med olika effektuttag. Växellådsalternativen blir åttastegad Geartronic-automat (momentomvandlartyp) eller sexväxlad manuell.
Motoreffekt från 180 hästkrafter hos T4 eller D3 på cirka 150 hästkrafter. Starkast blir T8 Twin Engine med 400 hästkrafter när både bensin- och elmotor samarbetar. Den nyligen visade konceptmotorn med trippelturbo och 450 hästkrafter är enbart ämnad för det mindre S60- och V60-klustret. I Sverige lär D4 (190 hk) och D5 (225 hk) med AWD-fyrhjulsdrift bli storsäljarna men även framhjulsdrivna T4 och D3 kommer finna sina köpare genom att Cross Country-karossen erbjuder viktiga fördelar som enklare in- och ursteg, bättre markfrigång och längre fjädringsväg.
I samband med att 90-serien ersätter S80, V70 och XC70 får vi räkna med en högre prisbild jämfört med dagens modeller, särskilt med tanke på dagens hårt rabatterade och välpaketerade XC70-erbjudanden. En gissningskalkyl baserad på nya XC90 ger oss att priset höjs med 15 till 20 procent.
Tjugo år efter pionjären Volvo V70 XC kommer V90 Cross Country fortsätta på den nu etablerade och för Volvo värdefulla crossoverlinjen. Men denna gång är det betydligt mer prestige, premium och prisstegring som gäller.
Läs också Volvo planerar fler Cross Country-modeller.
Volvo V90 Cross Country
Utförande. Höjning av chassi, större hjul och hjulhuskanter i slagtålig plast kommer ge rätt karaktär.
Motorer. Tvåliters VEA-motor (bensin eller diesel) med effekt upp till 320 hästkrafter hos T6 AWD, men starkaste T8 Twin Engine (400 hk) med laddhybridteknik blir samtidigt den snålaste. Räckvidd på el dryga 50 kilometer.
Utrustningsnivåer. Volvo satsar på att ge kunden vad den vill ha. V90 Cross Country kommer i olika utrustningsnivåer, bland annat för lite tuffare tag vid terrängkörning liksom alternativ för den mer lyxorienterade köparen.
Komfort. Drygt två decimeter luft mellan underrede och vägen är mer än de flesta konkurrenter, ett tecken som visar att V90 Cross Country ska tåla att brukas. Längre fjädringsväg plus luftfjädring ger hög komfortnivå.
Drivning. AWD blir standard på de starkaste versionerna men D4 (190 hk) och T4 (200 hk) kommer att kunna fås med enbart framhjulsdrivning. Elektrisk fyrhjulsdrift på laddhybriderna med elmotor på bakaxel.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se