Volvo vill bygga den skadefria bilen 2020
Om tolv år ska Volvo ha tagit fram den helt skadefria bilen, det är i alla fall planen. Vi är alla medvetna om Volvos säkerhetsengagemang, men nu slår de oss alla med häpnad med en närmast naiv plan att eliminera alla trafikolyckor.
Vi vet alla hur ambitiösa Volvo är i sitt säkerhetsarbete. Åtminstone trodde vi att vi visste. I en intervju med nyhetsbyrån Reuters avslöjas Volvos säkerhetsplaner som är betydligt mer långtgående än vad någon kunnat ana. Volvo har nämligen satt som mål att ingen ska skadas eller dödas i en bil från Volvo år 2020. Enligt Reuters reporter är planen den att utveckla vad som bäst kan beskrivas som en stor stötfångare runtom hela bilen. Om det är en stötfångare i fysisk form eller något slags magnetfält sägs det ingenting om i intervjun, hursomhelst ska det bli mycket intressant att se hur de ska gå tillväga.
Volvos representant fortsätter med att avslöja det djärva målet att eliminera alla trafikolyckor inom en snar framtid. Förutom den stora stötfångaren arbetar man med ännu fler och ännu mer avancerade radarsystem som läser av trafiken och hjälper föraren att undvika olyckor. Om Volvos planer blir verklighet är det inte omöjligt att antalet döda i trafiken världen över kan minska dramatiskt, även om merparten av de 1,2 miljoner dödsolyckorna sker i utvecklingsländer som troligtvis inte kommer att få tillgång till den avancerade tekniken i ett första skeende.
Visst är det hedervärt och beundransvärt av Volvo att sätta ett så pass ambitiöst mål. Man kan dock inte låt bli att se det som en viss naiv optimism. Det känns som att Volvo har glömt bort den enskilt största faran i trafiken – människan. Det spelar ingen roll hur säker en bil är om det fortfarande sitter skräp bakom ratten. Om skräpet dessutom sover eller är berusat blir det ännu svårare att undvika olyckor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se