Volvo XC60 säkrast av alla 2017 – Volkswagen imponerade med bredd
64 olika bilmodeller krocktestade Euro NCAP under 2017. Några imponerade, andra gjorde det inte. Imponerade mest gjorde Volvo XC60 medan Volkswagen visade på en ovanlig bredd över klasserna.
Varje år summerar europeiska säkerhetsorganisationen fjolårets krock- och säkerhetstest för att utropa bästa bilen samt bästa modellerna inom respektive bilklass (och när det gäller bilklasser har Euro NCAP normalt lite märkliga indelningar). När 2017 nu har summerats står det klart att organisationen krocktestade 64 bilmodeller.
Efter att vi översatt klasserna till mer ”normal svenska” ser vinnarna i respektive ut som följer:
Premiumbil Volkswagen Arteon
Stor SUV Volvo XC60
Liten SUV Volkswagen T-Roc
Småbil Volkswagen Polo
Liten MPV Opel Crossland X
Golfklass Subaru XV och Subaru Impreza
★★★★★
Volkswagen dominerade
Det är tydligt att det var Volkswagen som dominerade hos Euro NCAP under 2017 i och med tre klassvinster. Så vitt vi känner till så har det aldrig tidigare hänt att ett och samma märke plockat hem så många vinster som tre stycken.
Bäst av Volkswagens modeller var Arteon till då den landade på andra plats i totalen.
★★★★★
Volvo bäst av alla
Dock var nya Volvo XC60 bäst av samtliga krocktestade modeller under fjolåret. Euro NCAP kallar den svenska suven för ”this year’s best overall performer”.
XC60 vann mycket tack vare 2017 års högsta betyg sett till vuxenskydd och förarassistanssystem. 98 respektive 95 poäng fick modellen i dessa testmoment.
Även Volvo S90 och V90 krocktestades i fjol och fick mycket höga poäng. De rådde dock inte på XC60 och Volkswagen Arteon utan fick nöja sig med att dela på tredjeplatsen.
★★★★★
Subaru imponerade
Det ska dock påpekas att sett till de bakomliggande poängen, som ligger till grund för de mer synliga betygen, var Subaru XV snäppet vassare än XC60, dock med minsta möjliga marginal – endast 0,1 poängs fördel till japanen. Men för slutbetyget viktas de olika momenten olika vilket gör att XC60 hamnar i topp totalt sett.
Subaru Impreza imponerade också men nådde inte riktigt lika långt fram som XV. Medan XV anses vara 2017 års fjärde mest krocksäkra modell hamnade Impreza på plats sex med Volkswagen T-Roc strax framför sig.
Subaru XV och syskonbilen Impreza imponerade redan i JNCAP, det vill säga Japans motsvarighet till Euro NCAP, tidigare under 2017 där de båda fick högre poäng och betyg än någon annan tidigare krocktestad modell i Japan.
☆☆☆☆☆
Fiat sämst av alla
Alla krocktestade bilar fick inte högsta betyget fem stjärnor. En hel del bilar fick fyra, tre eller till och med två stjärnor. Men sämst av alla var Fiat Punto, en gammal bilmodell som krocktestades igen. Den gamla konstruktionen i modellen visade med tydlighet att den är just gammal. Noll (!) stjärnor i slutbetyg blev det.
Hela listan
Nedan kan du ta del av samtliga Euro NCAP-krocktestade bilmodeller under 2017 och betygen som tilldelades dessa. Klicka på bilden för att se hela listan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se