Volvo XC70 med Baywatch-tema
För att markera lanseringen av nya XC70 i USA visar Volvo på SEMA-mässan en modell med starka Baywatch-influenser.
Volvo åker lite snålskjuts på den aura som omgärdar TV-serien, samtidigt som man ytterligare befäster sin säkerhetsimage. Marknadsföring när den är som allra bäst. Volvo hänger med i den trend som syns på SEMA-mässan. Det vill säga stora hjul, starka färger och mycket grafik.
Det är inget hafsverk som visas på mässan i Las Vegas. Volvos designavdelning har lagt stor vikt vid detaljer. Stolarnas klädsel är av det vattentäta materialet neopren, samma material som används i våtdräkter. Enligt uppgift har Volvo hittat en lokal surfshop i Kalifornien som har hjälpt till med inredningen. Även sömmarna är av samma typ som används på våtdräkter för att det ska bli så vattentätt som möjligt.
Markfrigången på Volvo XC70 SR (Surf Rescue) har höjts med 125 millimeter. Annars är inte är inte mycket förändrat under skalet. Det är den vanliga 3,2 liters sexan som står för kraften, självklart med hjälp av fyrhjulsdrift.
I Teknikens Värd nummer 23/2007, som kommer i butik på torsdag, finns mer information och bilder på Volvos Baywatch-bil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se