Volvo XC90 bäst av alla när Euro NCAP listar krocksäkraste bilarna
Ännu en utmärkelse till Volvo och nya XC90. När Euro NCAP listar 2015 års säkraste bilar i respektive klass är det den svenska suven som toppar, inte bara sin egen klass utan samtliga.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Den europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP krocktestade 44 nya eller uppdaterade bilar förra året. Merparten av dem lyckades få högsta betyg på den femgradiga stjärnskalan medan andra föll igen, vissa (läs Lancia Ypsilon) hårdare än andra.
Bland bilarna som fick högsta betyg, fem stjärnor, var det några som stack ut lite extra. Därför har Euro NCAP, precis som tidigare år, sammanställt en lista med bilarna som presterade bäst i respektive bilklass samt den bil som presterade bäst av alla – totalt nio olika utmärkelser blir det.
Den bil som sopade banan med övriga var nya XC90 som Volvo har lagt ner åtskilliga tusentals utvecklingstimmar och stora summor på för att göra just till en av världens säkraste bilar. Det lönade sig, för XC90, som nyligen utsågs till Truck of the Year i Nordamerika, anses inte bara vara säkrast i sin klass som är stora suvar, den gjorde genomgående bäst ifrån sig av alla bilar.
I skyddet för vuxna, som bland annat innehåller frontalkrock med 40 procents överlappning samt nya testmomentet frontalkrock med 100 procents överlappning, lyckades XC90 få 97 poäng av 100, en högre summa än någon annan bil under 2015. Endast en bil har tidigare i historien fått en högre poängutdelning, det var Volvo V40 som under 2012 fick 98 poäng. Men då var krocktesterna och bedömningarna inte lika hårda som i dag, så poängen är inte jämförbara med varandra.
XC90 var inte bäst i barnskyddet, men kom högt upp med 87 av 100 poäng. Bäst var de tre syskontransportbilarna Peugeot Traveller, Citroën Spacetourer och Toyota Proace samt Opel Vivaro och Renault Trafic, syskontransportbilar även dessa, med 91 poäng. De tre förstnämnda gjorde bra ifrån sig totalt med fem stjärnor, däremot fick Vivaro och Trafic bara tre av fem stjärnor i totalbetyg.
Inte heller var XC90 bäst i fotgängarskyddet där den fick 72 av 100 poäng och placerade sig i mittregionen av listan. Bäst av alla sett till fotgängarskyddet var nya Mazda MX-5 som fick 93 poäng. MX-5 utsågs dessutom till bäst i sin klass (roadsters och sportbilar) trots endast fyra av fem stjärnor i totalbetyg, men i den klassen var konkurrensen inte speciellt hård sett till antalet konkurrenter. MX-5 hade endast BMW Z4 (gammal konstruktion) och nya Audi TT att tampas med. BMW:n fick tre stjärnor och Audin fyra, samma som Mazdan.
I kategorin förarstödsystem, som tar hänsyn till (om det finns) bilens säkerhetssystem så som antisladd, autombroms och liknande, var nya XC90 totaldominerande. 100 av 100 möjliga poäng, mer än någon annan bil under 2015. Närmst Volvon i detta moment var Jaguar XF med 83 poäng samt Jaguar XE med 82 poäng.
Nedan listar vi 2015 års (krock)säkraste bilar i respektive klass enligt Euro NCAP. Klicka på bilderna för att läsa mer om betyget och krockgenomförandet på Euro NCAP:s hemsida.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se