Volvos 2,5FT-motor blir starkare och snålare
Från och med juni kan man köpa Volvo V70 och S80 med en uppgraderad variant av 2,5FT-motorn som introducerades för cirka ett år sedan. I stället för 200 hk som tidigare har motorn numera hela 231 hk samt 40 extra newtonmeter i vrid. Dessutom har den blivit snålare.
Volvo erbjuder i nuläget tre olika E85-motorer – 1,8F, 2,0F samt 2,5FT. Sistnämnda finns tillgänglig till Volvo V70 och S80 och detta i form av 200 turboladdade hästkrafter samt 300 newtonmeter i maxvrid. Men från och med nästa månad – juni – kommer den som väljer en V70/S80 med 2,5FT-motor att få ta del av 31 extra hästkrafter – totalt 231 stycken. Samtidigt har vridmomentet ökat med 40 newtonmeter till totalt 340.
Förutom att motorn blir starkare från och med nästa månad har den också blivit snålare. 2,5FT kopplad till manuell växellåda vill ha 0,88 l/mil vid blandad körning i V70 och 0,86 l/mil i S80. Siffrorna är cirka fem procent lägre än vad samma motor med 200 hästkrafter vill ha i dag. Med automatlåda blir motsvarande siffror 0,97 l/mil för V70 samt 0,96 l/mil för S80. Det i sin tur är en sänkning med uppemot sex procent jämfört med i dag. Siffrorna visar förbrukningen med bensin i tanken. Med etanol (E85) får man räkna med runt 30 procent högre förbrukning tack vare miljöbränslets lägre energiinnehåll.
– Det här tekniksteget visar att vi kan ge köparna av våra större bilar den attraktiva kombinationen av ökad körglädje och bättre miljöegenskaper. Få, om ens någon, av våra konkurrenter kan matcha vårt allt bredare och effektivare miljöerbjudande, säger Magnus Jonsson, Senior Vice President, Product Development vid Volvo Personvagnar.
Genom ny mjukvara som ökar laddtrycket i turboaggregatet har man lyckats komma åt den extra effekten och det högre vridmomentet. Bränsleekonomin har förbättrats genom att motorvarvtalet reducerats vid ett givet körfall. I bilar med manuell växellåda sker detta via ett ”längre gear set”, det vill säga en ökad skillnad mellan ettans och sexans växel. På så sätt får femman samma karaktär som den tidigare sexan, medan den sjätte växeln nu blir en ren överväxel. I automatlådan uppnås bränsleminskningen via ett nytt växlingsschema som ger tidigare uppväxlingar och sänkt motorvarvtal.
– De nya 2.5FT-varianterna blir ett mycket attraktivt val för tjänstebilskunder. Eftersom momentökningen ger avsevärt bättre dragkraft får körbarheten i båda bilarna en rejäl kick. På samma gång blir bränsleekonomin märkbart bättre. Allra mest minskar förbrukningen för den som mest kör långa sträckor på landsväg.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se