Volvos säkerhetssystem felade igen – krockade med testdocka!
Vi känner alla till att Volvos City Safety fick sig en rejäl törn i våras när en ny S60 kraschade rakt in i en lastbil – mitt framför en stor skara journalister. Nu har det hänt igen, denna gång körde en V60 ned testdockan som simulerade en fotgängare. Bilen bromsade inte!
Nu kommer Volvos säkerhetssystem som ska undvika kollisioner med andra fordon och fotgängare att ifrågasättas allt mer.
I maj genomförde Volvo en demonstration av deras City Safety i en ny S60. De körde bilen, mitt framför hundratalet inbjudna journalister, mot en stillastående lastbil. Med systemets hjälp ska lastbilen upptäckas och bilen bromsa in för att undvika (om hastigheten inte överstiger 30 km/h) eller lindra (om hastigheten överstiger 30 km/h) kollision. Men systemet fallerade och den nya fina S60:n brakade rätt in i baken på lastbilen. Det blev snabbt en värdsnyhet. Volvo förklarade att en överladdning av batteriet slog ut systemet.
Nu har det hänt igen. Vid en demonstration i Italien häromdagen skulle journalister få se hur systemet Pedestrian Detection med Full Auto Brake fungerar. Till demonstrationen använde man sig av en Volvo V60 som kör mot en testdocka som fungerar som fotgängare. Bilen ska upptäcka fotgängaren och bromsa in för att undvika kontakt.
Men även här visade systemet upp sig från fel sida. Vid den australienska demonstrationen genomfördes totalt tolv körningar mot fotgängaren (medandra ord testdockan). Nio av gångerna fungerade systemet som det ska och bromsade in utan kontakt med fotgängaren. Men vid tre gånger fallerade systemet och V60:n körde in i fotgängaren. En av dessa tre misslyckade gånger var dessutom fatal. V60:n brakade in i fotgängaren utan att ens bromsa (översta filmklippet nedan). I nedre filmklippet bromsar bilen in men på tok för sent.
Enligt australiska motortidningen Drive hade Volvo till en början svårt att förklara varför deras V60 inte bromsade in och skyddade fotgängaren (testdockan) vid tre av körningarna. Senare kom dock en förklaring från Jonas Tisell, chef för Volvo Active Safety Systems, där han menade att testdockan inte var korrekt uppställd och därför inte gav tillräckligt med eko tillbaka till systemet.
Frågan är då om Pedestrian Detection fungerar fullt ut i alla situationer eller om man som fotgängare måste korsa en väg eller gata på ett visst sätt för att systemet ska upptäcka en.
Teknikens Värld har tidigare testat Pedestrian Detection med Full Auto Brake på Volvos provkörning och då fungerade systemet felfritt vid körning mot en testdocka. Dock är det många parametrar som måste klaffa för att systemet verkligen ska gripa in.
Se hela klippet från australisk television via den externa länken nedan.
https://youtu.be/lcJ9xgBZJdI?height=347&width=575https://youtu.be/lGPFCqYk1JQ?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se