von Braun presenterar Indigo 3000 R
En ”ny” svensk sportroadster har tagit form. Jösse Cars 20 år gamla Indigo 3000 har återupplivats av von Braun Sports Cars som nu presenterar den i modernare förpackning.
I julas damp den ner som en liten svensk sportbilsbomb – von Braun Sports Cars berättade att de pumpat nytt liv i Indigo 3000 som lades ned för 16 år sedan. Nu får vi reda på lite mer om bilen i samband med att exteriören presenteras.
Indigo 3000 R, som bilen numera heter efter von Brauns övertagande, har genomgått ett 50-tal formmässiga uppdateringar för att möta dagens krav och prestanda. Förändringarna har dock hållits inom vissa ramar för att de ursprungliga tillverkningsverktygen ska kunna användas även i dag.
Bakom de designmässiga förändringarna står Lighthaus Industrial Design i Göteborg med överinseende av Hans Philip Zachau som var den som på 1990-talet ritade originalet och som tidigare varit ansvarig exteriördesigner inom Volvo.
Under fyra intensiva månader har arbetet med att uppdatera Indigo 3000 till Indigo 3000 R fortgått.
– Efter några workshops hos von Braun i Skene definierades projektet väldigt tydligt. Vår uppgift blev att ta vara på den ursprungliga idén kring formgivningen så mycket som möjligt, men att anpassa den till en rad uppgraderingar med tekniska och aerodynamiska förbättringar, berättar Hans Philip Zachau.
Även om det tydligt framgår att det är en Indigo 3000 ser vi en del förändringar. Fronten har fått en ny, inte lika djupt placerad grill, nya strålkastare med LED-teknik och ny frontspoiler med större luftintag för effektivare kylning. Luftutsläppen bakom främre hjulhusen har markerats tydligare och baken har fått en diffusor, något som originalbilen från 1990-talet helt saknade. Ändrören är moderniserade, liksom fälgarna.
Huven har kvar sin bula men är på Indigo 3000 R förlängd och försedd med en liten öppning framtill. Huven har även fått två slitsar på var sin sida om förhöjningen. Dessa ska motverka lyftkrafterna. Bakskärmarna har svällt för mer svepande linjer och bakluckan har fått en liten integrerad bakvinge.
Indigo 3000 R Signature Series, som består av tio exklusiva exemplar, finns både som roadster och som coupé. Coupéversionen är egentligen en roadster men fås med demonterbart tak. Denna version är bättre ljudisolerad, har ett vassare ljudsystem och kommer med ett väskset som är placerat bakom sätena.
– Det här är fråga om en ytterst begränsad serie av tio unika bilar som representerar ett svenskt ingenjörs- och sportbilsarv. Vi är glada över att få vara en del av en unik produkt som lär bli något alldeles speciellt för tio lyckliga ägare. Hur framtiden för sportbilen Indigo därefter ser ut återstår att se, men vi är naturligtvis många som går och hoppas på att få se mer av den här typen av biltillverkning i Sverige i framtiden, säger Hans Philip Zachau.
Senast sommaren 2016 ska alla tio Signature Series-exemplaren stå färdigbyggda och redo för leverans till kund. Priset för ett exemplar börjar strax under 950 000 kronor.
Än så länge vet vi inte vad von Braun har valt för drivlina, för inte kan det vara Volvos treliterssexa på 204 hästkrafter som satt i bilen för 20 år sedan. Det lär vara modernare doningar och exakt vad det handlar om får vi reda på inom kort. Håll utkik på teknikensvarld.se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se