Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080722-vw-up-försenad
080722-vw-up-försenad
080722-vw-up-försenad
080722-vw-up-försenad

VW Up! blir framhjulsdriven och försenad

Volkswagen Up! var tänkt att bli en modern motsvarighet till gamla bubblan. Med motorn och drivningen bak stod konceptet ut från övriga i segmentet. Men nu har VW bestämt sig för att vända Up! bak och fram.

När Volkswagen Up! visades på Frankfurtsalongen förra året presenterades konceptet som framtidens motsvarighet till gårdagens VW-bubbla. Den kommande produktionsbilen skulle vara enkel, billig och säljas över hela världen. Motorn placerades på klassiskt bubbla-maner baktill, där även det drivande hjulparet återfanns. Nu har VW bestämt att göra helt om i fråga om Up!:s konstruktion. Motorn och drivningen ska sitta på framaxeln när bilen går i produktion.

VW:s vd Martin Winterkorn säger till Automotive News att företagets ingenjörer länge stred för en motor monterad baktill. Slutligen var det dock alternativet med framhjulsdrift som segrade. Anledningen är att en bakmotoriserad lösning skulle bli alltför kostsam samtidigt som den stal för mycket kupéutrymme. Förändringen innebär dessvärre även att hela projektet försenas. Planen var att Up! skulle lanseras i Europa vid mitten av 2010. Nu räknar man med att kunna presentera en produktionsklar bil fyra till fem månader senare, i början av 2011. Fem månader är ingen större fara i sig, om det inte vore för att konkurrenterna jobbar för högtryck på sina rivaler till Up! Toyota iQ ska lanseras i början av nästa år och Fiat uppges ha en modern version av Topolino som kan var färdig mot slutet av nästa år. Konkurrenterna får därmed ett rejält försprång som VW på något sätt måste ta igen.

Volkswagen planerar att erbjuda Up! med tre olika karossversioner – tredörrars, mini-MPV och sedan. Försäljningen i Europa förväntas uppgå till omkring 500 000 bilar.

Läs mer