Waymo inleder tester i tuffa trafiken i New York
Efter flera års tester i den relativt bilvänliga staden Phoenix inleder nu Waymo arbetet med att kartlägga New York.
Totalt fem bilar ska köra runt och lära sig gatorna.
Redan den här veckan skickar taxiföretaget Waymo ut fem Chrysler Pacific på gatorna i New York. Uppdraget är att lära sig gatorna och samla information till Waymos databas för självkörande bilar.
Till att börja med ska Waymo hålla till söder om Central Park. Till att börja med och under en nära framtid kommer bilarna att köras manuellt. Anledningen är att New York har ett tufft regelverk för på vilken nivå bilarna får köras utan att en förare håller i ratten. Det är fortfarande olagligt i New York att köra bil utan att hålla i ratten. Det är också anledningen till att företag som Mobileye och Cruise efter tidigare genomfört tester i staden lämnat New York.
Enligt Waymo pågår samtal med den kommande borgmästaren Eric Adams och Waymo hoppas övertyga Adams om att självkörande bilar kan lätta den intensiva trafiken i staden. Waymo anser att lagarna kan komma att ändras och då behöver databasen över gatorna i New York vara på plats.
Ska lära sig köra på vintern
Förutom att lära sig gatorna vill Waymo också lära sig mer om hur de ska styra sina självkörande bilar på vintern med snö och kraftiga regn.
Waymobilarna ska börja med området mellan Central Park och Financial District men också till Lincoln Tunnel och till Weehawken, New Jersey. Lite senare kommer Waymo att lägga till eldrivna Jaguar I-Pace till sina Chryslerbilar.
Hittills har Waymo, som är en del av Googles projekt för självkörande bilar, genomfört tester i ett dussintal städer, bland annat centrala Phoenix och San Francisco. I Phoenix har Waymo inlett förarlösa tjänster för allmänheten.
Även Chandler och Tempe är andra städer där Waymo genomfört framgångsrika tester och även inlett att sälja tjänster med förarlösa bilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se