Waymo och Fiat ska bygga självgående transportbilar
Du kanske sett Waymos självgående Chrysler Pacifica-bilar i Kalifornien och Arizona?
De bilarna är resultatet av Googleföretagets och Fiat/Chryslers fyra år gamla avtal.
Nu ska företagen gå vidare och bygga självkörande transportbilar på Fiats hela modellprogram.
Googleföretaget Waymo har tillsammans med Fiat/Chrysler byggt och testat ett stort antal självkörande minivans under de senaste fyra åren. Det är främst Chrysler Pacifica som använts för tester och mätningar av den nya tekniken.
Nu ska samarbetet fördjupas ytterligare och de byggde en självkörande Ram ProMaster. Tack vare det ska tekniken sen kunna användas på en rad olika modeller världen över. Fiat har också valt Waymo som leverantör av teknik till självkörande bilar enligt Level 4, där föraren inte behöver ha händerna på ratten, till koncernens personbilar.
FCA-koncernen har meddelat att det blir Waymo som får hela ansvaret för all teknik i den nya generationens självgående bilar.
Om FCA-koncernen får tillstånd av EU att gå samman med Peugeot/Citroën och bilda den nya biljätten Stellantis kan Waymo bli leverantör också till bilar från Peugeot, Citroën, DS och Opel.
Waymos vd John Krafcik har meddelat att företaget vill introducera tekniken Waymo Driver i FCA-koncernens samtliga bilar. Waymo har också ett partnerskap med Renault-Nissan-alliansen. Waymo arbetar dessutom med ett system som binder samman fjärrtransporter med kortare transporter i städer, Waymo Via. Därmed ska Waymo på sikt kunna skapa en logistik med både självkörande transporter och traditionella transporter som styrs med hjälp av samma teknik och samma gränssnitt.
Waymo kan få Amazon som konkurrent sedan Amazon investerat i teknikföretaget Aurora Innovation för att skapa motsvarande logistik.
Flera teknik- och bilföretag har accelererat sina olika satsningar på självkörande bilar. Striden gäller bland annat att skapa nya standards och knyta till sig samarbeten. Waymo väntas bli ett av de endast fem, sex företagen som ska leverera utrustning till självkörande bilar. I Europa pågår motsvarande utveckling där bland andra Mercedes och BMW arbetar tillsammans med en gemensam teknisk plattform.
Den pågående coronapandemin har ökat efterfrågan på transporter, dels av gods men också av personer som inte vill åka i kollektivtrafikens stora tåg och bussar. Det ökade transportbehovet ställer också krav på billigare transporter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se