Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
101025-wiesmann-v8-bmw
101025-wiesmann-v8-bmw
101025-wiesmann-v8-bmw
101025-wiesmann-v8-bmw

Wiesmann byter till turbo-V8

Det var inte bara vi som fällde en tår när BMW slutade tillverka den beryktade V10-motorn, även Wiesmann fick det kämpigt och var tvungna att leta efter en ny lånemotor. Nu har de hittat rätt.

Inte helt oväntat är det BMW:s dubbelturbomatade V8-motor som tar plats i Wiesmanns bilar. Den tyska sportbilstillverkaren har under de senaste åren förlitat sig på BMW:s älskade och prisade V10-motor men när denna togs ur produktion i somras fick Wiesmann se sig om efter en annan kraftkälla. De behövde inte vänta särskilt länge.

Wiesmann MF4 och MF5 kommer från och med årsskiftet att använda sig av V10-motorns ersättare – den 4,4 liter stora och dubbelturboförsedda V8-motorn som finns i en mängd BMW-modeller. I MF4 ska motorn ge ifrån sig 407 hästkrafter och göra att bilen hoppar iväg från 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder. Värstingmodellen MF5 får lite mer krut under huven – 555 hästkrafter som förmår bilen att accelerera från 0-100 km/h på 3,9 sekunder och nå en toppfart på 311 km/h. Tro’t eller ej men Wiesmann säger sig ha tänkt på bränsleförbrukningen, MF5 ska inte behöva mer än 1,07 l/mil vid blandad körning. Wiesmann MF3 behåller den gamla hederliga sexcylindriga M3-motorn med 343 hästkrafter med enda skillnaden att den numera klarar Euro 5-kraven.

Test och provkörningar

Wiesmann

Läs mer