Zenvo ST1 – provkörd och filmad
Kommer du ihåg den danska supersportbilen som damp ner som en blixt från klar himmel i december förra året? Zenvo ST1 är dess namn och med 1 104 hk samt 1 430 Nm glömmer man inte den i första taget. Nu är första prototypen provkörd och det hela filmades.
I Sverige har vi en supersportbil värd sin kategorisering – Koenigsegg. I Danmark är Zenvo Automotive på gång med något likartat, vilket vi skrev om på teknikensvarld.se i mitten av december förra året. Deras svar på Koenigsegg CCX och CCXR heter ST1 och finns nu i en första körbar prototyp. Motortidningen Bilmagasinet, dansk systertidning till Teknikens Värld, var inte sena att lägga vantarna på den inhemska dynamiten. Denna exklusiva provkörning filmade de, som tur är, också. Bilen är tänkt att stå i färdigt utförande i samband med årets tävlingar i Le Mans, där den ska begå världspremiär.
Vi kanske ska friska upp ringrostiga minnen en aning. Zenvo ST1 är en 4,67 meter lång supersportbil på 1 376 kilo som är försedd med en V8-motor på hela sju liter. Maskineriet får extra kraft från både en kompressor och en turbo. Vid 6 900 r/min levereras smått otroliga 1 104 hästkrafter och vid 4 500 r/min når man maximalt vridmoment om lastbilslika 1 430 newtonmeter. Den enorma kraften skickas via en sexväxlad manuell låda till bakhjulen som är försedd med en hydraulisk diffspärr. All denna kraft gör att Zenvo ST1 fixar sprinten 0-100 km/h på 3,0 sekunder och toppar 375 km/h. En låg siffra kan man tycka om man jämför med Koenigsegg som är god för 400 km/h plus lite till.
Den danska motorreportern, närmare bestämt chefredaktör Mikkel Thomsager, är lyrisk när han får prova på ST1 på en flygbana i södra Danmark. Inte så konstigt med tanke på att bilen är landets första och enda egenproducerade supersportbil. Någon toppfart kan han inte testa, dels är bilen den enda prototypen och det är tveksamt om Zenvo hade tillåtit det, dels räcker inte 1 200 meter asfalt till för det. Bilen skulle ”bara” mäkta med 270 km/h innan den når bilens och banans bromspunkt.
Han nämner också att bilen är oerhört lättkörd och odramatisk, han jämför det med att köra en Polo – när man inte trycker ”the pedal to the metal”, vill säga.
Det skulle vara skoj med ytterligare en skandinavisk supersportbil av rang på världskartan. Vi får se vad som händer efter premiären vid 24-timmars i Le Mans i juni. Någon dussinbil lär den dock aldrig bli, inte med tanke på den väl tilltagna prislappen på cirka 8,3 miljoner kronor. Vill man vara exklusiv har man som tillverkare nått halvvägs genom att prissätta högt.
Ta nu och se filmen nedan… och du, glöm inte att slå på ljudet på din dator!
https://youtu.be/ZuZ0IzPeAnI?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se