Zenvo TS1 – dansk dynamit kommer igen
Danska supersportbilstillverkaren Zenvo Automotive presenterar en uppdaterad och förbättrad version av deras ST1. Nyheterna är inte direkt omvälvande men nytt namn har den fått – TS1.
Sverige har en supersportbilstillverkare av högsta rang i Koenigsegg. Danmark har också en supersportbilstillverkare i Zenvo Automotive på Sydsjälland, men de lever en betydligt mer undanskymd tillvaro än sin skånska motsvarighet.
2008 presenterade de modellen Zenvo ST1 som med en turbo- och kompressormatad V8 på sju liter ger 1 104 hästkrafter och 1 430 newtonmeter. 0-100 km/h på 3,0 sekunder och toppfart på 375 km/h imponerande, men i verkligheten fick Zenvo Automotive och ST1 det tuffare än vad de hade tänkt sig. Företaget och bilen blev framför allt kända för att ST1 började brinna hos Top Gear på grund av bilens kylsystem inte fungerade och på Top Gear-banan (med ett annat exemplar) gick det inte så snabbt som många hade trott. Dessutom brann ytterligare en ST1 under Copenhagen Historic Grand Prix förra året.
Totalt 15 Zeno ST1 byggdes och såldes.
Men nu har Christian Brandt, Zenvo Automotives designchef, och Troels Vollertsen, som är plånboken, borstat av sig allt gammalt strul, för i Genève presenterar de TS1 – uppföljaren till ST1.
TS1 är en förädling av ST1 och därför är utseendet väldigt snarlikt. Både fronten och baken har omarbetats för bättre aerodynamik, så även bakvingen som inte är lika flack som tidigare. Interiören har också förändrats smått för bättre upplevelse, inte minst kvalitetsmässigt.
Den stora 7,0-litersåttan har fått flytta på sig, för i TS1 sitter det en 5,9 liter stor V8 som byggs för hand och som är Euro 6-avgascertifierad. Den är försedd med dubbla kompressorer och levererar en effektsiffra som i nuläget är okänd. Frågan är om den är lägre än eller högre än ST1:s 1 104 hästkrafter. Maxvridet är även det okänt. Vad som däremot är känt är de tre körlägena, precis som i ST1. I läget Wet ger maskinen 650 hästkrafter och i läget Sport 850 hästkrafter. Värstingläget heter Race och bjuder alltså på oklart antal hästkrafter.
Växellådan var i ST1 sexväxlad och manuell, till TS1 ska man som kund tydligen kunna välja växellåda efter tycke och smak. Kanske en sekventiell historia?
Toppfarten är begränsad till 375 km/h. Siffran för accelerationen från 0 till 100 km/h är ännu inte presenterad. Sannolikt är den snabbare än de 3,0 sekunder som ST1 bjöd på eftersom vikten förmodligen är lägre hos TS1, men det vet vi inte eftersom antalet kilon är okänt i dagsläget.
Precis som tidigare är det 19-tumshjul fram och 20 tum bak. Däcken är däremot bredare än på ST1, 345 millimeter bak (tidigare 335) och 275 millimeter fram (255).
TS1 är inte ensam i Zenvos monter i Genève. Vid sidan om står även en gul grej vid namn TSR. Denna kärra är ett koncept och visar en eventuellt kommande banversion baserad på TS1. Den har ett lite annorlunda bodykit, racestötdämpning, störtbur och skalstolar med sexpunktsbälten.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se