ZF bygger chassikomponenter till Saab – i Trollhättan
I dag meddelar Saab att man har kontrakterat tyska ZF som underleverantör av chassikomponenter till kommande Saab-modeller. Tillverkningen kommer att ske i Trollhättan och 50 nya arbetstillfällen skapas.
Tyska ZF (egentligen ZF Friedrichshafen AG) är för gemene man mest kända för högpresenterande växellådor till sportbilar, men de tillverkar i själva verket många fler komponenter och inte bara till bilar utan även till lastbilar och bussar.
ZF, som med sina 64 000 anställda i 27 länder anses vara världsledande inom sitt gebit, ska nu också leverera chassikomponenter till Saab i Trollhättan.
Saab och ZF har träffat avtal som innebär att ZF ska tillverka bärarmar och kompletta bakaxlar till Saabs bilar med start i samband med lanseringen av nästa generation 9-3 nästa år, en bil som vi redan har fått smakprov på genom konceptbilen PhoeniX.
Tillverkningen ska ske i Trollhättan, endast tre kilometer från Saabs fabrik. Anläggningen har tidigare ingått i Saabs verksamhet. Att ”jobba sida vid sida” får nu en annan innebörd och fördelarna är att den gemensamma komponentutvecklingen blir snabbare och smidigare, kvalitetskontrollen enklare och bättre samtidigt som transportkostnaderna blir betydligt lägre. Dessutom minskar Saabs behov av ett omfattande komponentlager.
ZF:s produktion i Sverige kommer att drivas av ett dotterbolag till ZF, nämligen nybildade ZF Sverige AB. Det nya bolaget kommer att ha cirka 50 anställda.
Bärramarnas plåtdetaljer ska pressas i Saab-fabrikens pressverkstad och sedan transporteras till ZF Sveriges fabrik, där de anställda har i uppgift att svetsa ihop och förse dem med olika chassikomponenter. Hjulupphängnings- och bromskomponenter ska också monteras på de bakre bärramarna som färdigställs till kompletta bakaxlar. Enheterna fraktas sedan tillbaka till Saabs fabrik för slutmontering i bilarna.
Detta är första gången som en leverantör av chassikomponenter startar tillverkning i anslutning till Saabs fabrik och det är första gången som ZF etablerar en anläggning i Skandinavien.
– Det här är ett viktigt steg i utvecklingen av vår ingenjörskapacitet. Det ger oss direkt tillgång till ZF:s världsledande teknikkunnande, som nu blir en integrerad del av vårt produktutvecklingsprogram. Det är ett win/win-upplägg för oss, både ur ekonomi- och ingenjörsperspektiv, konstaterar Mats Fägerhag, teknisk utvecklingschef på Saab Automobile.
På sikt har ZF Sverige också potential att leverera komponenter till andra svenska tillverkare.
– Vi är mycket nöjda med det här avtalet med Saab Automobile. Det kommer att förena två världsledande tillverkare och vi ser fram mot att samarbeta med Saab Automobile och bidra till företagets utveckling som en självständig tillverkare av premiumbilar, förklarar Peter Holdmann, chef för ZF:s affärsområde Chassis Systems.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se