10,83 miljoner bilar från Volkswagen 2018 – nytt rekord
Volkswagen-koncernen har än en gång slagit nytt leveransrekord och ser ut att hålla fast vid toppositionen som världens största biltillverkare.
2017 levererade Volkswagen AG, med märkena Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Volkswagen Nyttofordon, MAN och Scania (Lamborghini, Bentley, Bugatti inkluderas inte i sammanställningen), 10,74 miljoner fordon världen över. Det var nytt rekord för koncernen och andra året i rad som Volkswagen kunde utropa sig till världens största biltillverkare (egentligen världens största fordonstillverkare).
Det ser ut som att Volkswagen AG kan lägga vantarna på den titeln ytterligare ett år, för nu rapporterar de att deras leveranser, ofta benämnd försäljning, under 2018 ökade med 0,9 procent till 10,84 miljoner bilar. Så många bilar har en fordonskoncern aldrig tidigare levererat under ett år.
Det återstår dock att se vad de andra stora koncernerna redovisar för siffror. För en månad sedan var prognosen för Toyota 10,55 miljoner. Landar siffran däromkring räcker det inte för att kliva förbi Volkswagen, då återstår det att se vad Renault-Nissan-Mitsubishi kommer upp i för antal. I fjol placerade de sig mellan Volkswagen och Toyota med en andraplats.
Medan Volkswagen ökade på marknaderna i Europa, Kina och Sydamerika backade man med två procent på den nordamerikanska marknaden. I USA och Kanada lider Volkswagen troligtvis fortfarande av dieselgate-skandalen.
Att Volkswagen ökade i Europa, där dieselgate-skandalen gått mer obemärkt förbi bilköparna, är samtidigt imponerande i och med alla leveransproblem och produktionsstopp som kantade stora delar av hösten i samband med WLTP-omställningen.
Av Volkswagens bilmärken var det endast Audi som backade (-3,5 %), övriga ökade. Seat ökade mest med 10,5 procent till 517 600 bilar. Störst var självfallet Volkswagen Personbilar som ökade med 0,2 procent till 6,24 miljoner bilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se