Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Robin Törnros

2019 blev ett kanonår för nya bilar

Prognosen för nybilsförsäljningen i Sverige under 2019 överträffades med god marginal. En stor anledning var de oerhört många registreringarna under december månad.

December 2019 går till historien som den starkaste decembermånaden någonsin sett till antalet nybilsregistreringar i Sverige. Förklaringen till att fjolårets sista månad såg 47 797 nya bilar registreras, 107,8 procent fler än de 23 000 registreringar som noterades under december 2018, är förstås den kraftiga höjning av fordonsskatten som väldigt många bilmodeller dras med sedan den 1 januari 2020. Från årsskiftet beräknas nämligen fordonsskatten på koldioxidvärdena som den nya, mer verklighetsbaserade WLTP-körcykeln genererar. Många passade därmed på att införskaffa ny bil med registreringsmånad december 2019 för att undvika högre skatt. I flera fall handlar det om flera hundra procent högre skatt.

I början av 2019 presenterade Bil Sweden en prognos för året som talade om 335 000 nyregistreringar, en prognos som under november månad höjdes till 345 000 bilar. Den verkliga siffran landade på 355 704 nybilsregistreringar för helåret 2019, 0,55 procent högre än 2018 års 353 729 registreringar. 2019 är därmed tredje bästa bilåret någonsin, endast slagen av 2016 och 2017.

Foto: Glenn Lindberg

Laddbart är gångbart

Enligt Bil Swedens statistik ökade de laddbara bilarna, det vill säga elbilar och laddhybrider, med 39 procent under 2019. Därmed utgjorde denna kategori 11,4 procent av totala antalet registrerade bilar i fjol. Motsvarande andel 2018 låg på 8,2 procent.

De laddbara bilarnas siffror för 2019 är ingenting mot vad Bil Sweden beräknar att 2020 och 2021 kommer att bjuda på. Många nya elbilar och laddhybrider kommer att introduceras på marknaden under nästkommande två år, vilket man räknar med kommer att synas rejält i statistiken.

– Vår prognos är att andelen laddbara personbilar av nyregistreringarna kommer att öka kraftigt till 30 procent under 2020 och 40 procent under 2021. Enligt Bil Swedens färdplan beräknas andelen laddbara fordon 2030 uppgå till 80 procent. Bakgrunden till den ökade andelen är en ökad produktionskapacitet och ett ökat modellutbud, då ytterligare cirka 100 elbilsmodeller och lika många laddhybrider kommer att lanseras under de närmaste två åren. I dag har vi en högre efterfrågan än utbud av dessa fordon. För att säkerställa den snabba omställningen till laddbara fordon är det viktigt att vi har rätt styrmedel på plats, inte bara vid köpet utan även vid brukandet av bilen, och inte minst viktigt är att utbyggnaden av laddinfrastrukturen går i takt med den ökade efterfrågan, säger Jessica Alenius som är vice vd på Bil Sweden.

Men trots att man ser att de laddbara bilarna ökar kraftigt under 2020 tror man inte på högre totala försäljnings- och registreringssiffror. Prognosen har man lagt till 330 000 nya personbilar, sju procent lägre än 2019 års antal nybilsregistreringar.

– Vår prognos om minskade registreringar i år ska ses mot bakgrund av att konjunkturen är inne i en avmattningsfas. Förändringarna i bonus/malus-systemet från årsskiftet påverkar också prognosen negativt då flera tidigarelade sitt bilköp för att undvika den högre fordonsskatten. Även om en minskning väntas kommer 2020 bli ett bra bilår, det sjunde bästa i ett historiskt perspektiv och över genomsnittet för de senaste tio åren, säger Jessica Alenius.

Foto: Glenn Lindberg

Drivmedelskampen

De bensindrivna bilarna gick bäst under 2019 genom att uppnå en andel på 46,1 procent, endast 0,8 procentenheter sämre än under året innan. Dieselbilarna tappade betydligt mer, från 37,9 till 32,4 procent.

Elhybriderna, det vill säga icke laddbara, kammade hem tredjeplatsen med 8,5 procent, 2,6 procentenheter mer än under 2018. Laddhybriderna ökade från 6,2 till 7,0 procent och elbilarna från 2,0 till 4,4 procent.

Gasbilarna nådde en andel om 1,5 procent, upp från 2018 års 0,9 procent. Etanolbilarna tappade däremot från 0,3 till 0,2 procent.

Största bilmärkena

Fjolårets mest registrerade bilmärke var inte oväntat Volvo med 65 273 bilar. Siffran är dock ett tapp på 6,7 procent jämfört med 2018.

Lika klar tvåa som ettan var Volkswagen med 48 927 registreringar. Även Volkswagen tappade jämfört med året dessförinnan. Det tyska märket backade med 8,5 procent.

Tredje största bilmärke under 2019 var Kia som ökade antalet registreringar med 10,4 procent till 25 453 stycken. Kia var därmed drygt 19 000 bilar framför syskonmärket Hyundai.

Fjärde största bilmärke i Sverige under 2019 var Toyota med 22 879 registreringar, en ökning om 5,0 procent.

Foto: Patrik Lindgren

 Många nya bilar, samtliga finalister i Teknikens Världs Stora Bilpris 2020.

Tysktrion som utgörs av Audi, BMW och Mercedes vanns av BMW med 20 896 registreringar, vilket gör BMW till femte största bilmärket i Sverige. Audi luggade Mercedes med liten marginal – 19 918 registreringar jämfört med Mercedes 19 686 registreringar. Audi var i trion som ökade mest under året.

Strax bakom BMW, Audi och Mercedes, med 18 059 registreringar, placerade sig Skoda på en åttondeplats.

Populäraste modellerna

Volvo S60 och V60 var bilmodellerna som lockade till flest köp/registreringar under 2019 – 23 179 stycken. Siffran är svagare än den för S90 och V90 under 2018. Just S90 och V90 kammade i fjol hem andraplatsen trots ett rejält tapp på 39,6 procent. Kampen om andraplatsen vanns med knapp 500 bilars marginal mot Volkswagen Golf – 14 714 jämfört med 14 221 registreringar.

På fjärdeplats hamnade Volvo XC60, före Volkswagen Tiguan, Volkswagen Passat och Kia Niro i nämnd ordning.