Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Håkan Samuelsson kan lämna över stafettpinnen med flaggan i topp.
Håkan Samuelsson kan lämna över stafettpinnen med flaggan i topp.
Håkan Samuelsson kan lämna över stafettpinnen med flaggan i topp.
Håkan Samuelsson kan lämna över stafettpinnen med flaggan i topp. Foto: Volvo Cars & Teknikens Värld

2021 nytt rekordår för Volvo Cars

Volvo Cars nådde inte riktigt upp till 700 000 sålda bilar, men det finansiella resultatet blev ändå riktigt bra med en omsättning högre än något annat år.

698 693 bilar sålde Volvo Cars världen över under fjolåret. Bästsäljaren var – ”som vanligt” – XC60 med 215 635 exemplar.
Någon rekordförsäljning rörde det sig inte om, siffran från 2019 – 705 452 – ligger kvar som toppnotering. I stället blev det ekonomiska rekord under 2021, trots ett så kallat pandemiår med tillhörande komponentbrist. Under förra året nådde Volvo Cars högsta omsättningen och högsta lönsamheten i företagets historia.

Omsättningen under 2021 uppgick till 282 miljarder kronor, en ökning med 7,3 procent från 2020 års 262,8 miljarder kronor.
Rörelseresultatet, EBIT, landade på 20,3 miljarder kronor, en ordentlig ökning med 138,8 procent från året innan då motsvarande rörelseresultatet uppgick till 8,5 miljarder kronor.
Rörelsemarginalen ökade samtidigt från 2020 års 3,2 procent till 7,2 procent i fjol.

– 2021 var ett år som vi på Volvo Cars kan vara stolta över. Trots en ihållande komponentbrist inom bilindustrin, så ökade vi vår globala marknadsandel och levererade företagets högsta omsättning och lönsamhet någonsin, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars avgående vd och koncernchef.

Volvo Cars tror att elektrifieringen kommer att lyfta företaget till ännu högre höjder. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Sett enbart till fjolårets sista kvartal, oktober till och med december, är siffrorna inte lika muntra. Försäljningen backade med omkring 20 procent och omsättningen tog ett kliv bakåt med 6,1 procent, från 85,3 till 80,1 miljarder kronor.
Rörelseresultatet för perioden backade med 24,5 procent till 3,7 miljarder kronor. Därmed landade rörelsemarginalen på 4,6 procent vilket kan jämföras med 5,8 procent under sista kvartalet 2020. Siffrorna är sämre än vad branschanalytikerna i genomsnitt hade föreställt sig.

Volvo förklarar sista kvartalets svagare siffror med att begränsad produktion på grund av komponentbrist påverkade men ändå till viss del upphävdes i och med stark prisrealisering och en större försäljningsandel av bilmodeller med högre marginal. Betungande var även Volvo Cars minskade intäkter från joint venture-samarbeten och intressebolag där framför allt Polestar bidrog till kostnader.
Utan andelar från joint ventures och intressebolag hamnade rörelseresultatet för sista kvartalet i fjol på 5,7 miljarder kronor, 16,3 procent bättre än motsvarande period ett år tidigare.

Trots svag avslutning på 2021 blev helåret en ekonomisk succé som även påverkar de anställda i Volvo Cars. Det blir bonusutbetalningar. En extra månadslön till personalen, enligt TT som har varit i kontakt med Volvo Cars ekonomichef Björn Annwall.

Framöver ser Volvo Cars fortsatt hög osäkerhet i och med bristen på komponenter, men de ser ändå på 2022 som ett år då försäljningsvolymen kan öka då efterfrågan hos kunder anses vara stark och försäljningen av elektrifierade bilar tros accelerera vidare.