Två lyxbilmärken slog försäljningsrekord 2022.
Två lyxbilmärken slog försäljningsrekord 2022. Foto: Rolls-Royce / Bentley

2022 bästa året för Rolls-Royce och Bentley

Under förra året slog inte mindre än två biltillverkare försäljningsrekord, ett år som i övrigt kantades av problem. Märkena är dyrgriparna Rolls-Royce och Bentley.

Förra årets rubriker präglades av kriget i Ukraina och pandemieffekter som energikris och att det mesta i världen blivit dyrare. Men mitt i allt kaos lyckades två bilmärken slå försäljningsrekord 2022, något som kan verka helt ofattbart just med tanke på att människor i allmänhet snålat med konsumtion. Tillverkarna är dessutom två lyxmärken: Bentley och Rolls-Royce. Det är med andra ord inga billiga försäljningar.

Bentley, som för tredje året i rad slår försäljningsrekord, passerade för första gången tröskeln på 15 000 försäljningar under 2022. Totalt sålde man 15 174 bilar, en förbättring med 4 procent jämfört med det tidigare rekordet från 2021 – också ett ”pandemi-år”. Den bäst säljande modellen var Bentayga och den stod för 42 procent av den totala försäljningen – 6370 bilar. Också rekord för den enskilda modellen.

Bentley själva tror att orsaken till försäljningsrekordet är tillägget av nya modeller i portföljen och ökad efterfrågan på hybrider samt Mulliners personaliseringsprogram. Märket noterade ökning i alla regioner förutom Kina, vilket även speglar upplevelsen för Rolls-Royce som vi ska återkomma till. Kina var, trots tappet på 9 procent, tillverkarens näststörsta marknad.

Den största marknaden för Bentley var USA med 4 221 sålda bilar, och 28 procent av den totala försäljningen. Laddbara bilar utgjorde 30 procent av försäljningen, vilket stämmer överens med uppfattningen att efterfrågan på hybridbilar var en förklaring till rekordet.

– Under ännu ett år av oförutsägbarhet övervann verksamheten betydande motvind och visade stor motståndskraft för att leverera det tredje året i rad med rekordförsäljning. Reaktionen på marknadsintroduktionen av våra hybridmodeller visar vilken väg lyxsektorn är på väg, och vi är stabilt placerade i framkant, säger Adrian Hallmark, vd på Bentley.

För Rolls-Royce blev 2022 ett betydelsefullt år på andra sätt. De har nämligen inte alls samma fokus på elektrifiering – än. Däremot ser de avslöjandet av just elbilen Spectre som en viktig händelse historiskt och att de samma år slog försäljningsrekord menar man bidrar ännu mer till historien.

Antalet sålda bilar var betydligt färre än Bentleys rekord, men det handlar också om en annan lyxklass. Siffran var hur som helst 6 021, en ökning med 8 procent jämfört med året innan. Men det var inte bara försäljning av bilar som nådde framgång under 2022, en stor del av Rolls-Royce identitet handlar om skräddarsydda lösningar för att kunder ska känna att de får något speciellt. Provisionerna på dessa slog också rekord förra året, vilket innebär att en kund i snitt lägger över 5,5 miljoner kronor på sin Rolls-Royce, enligt tillverkaren.

Även för Rolls-Royce är USA den största marknaden, men Mellanöstern är den region där skräddarsydda lösningar är mest populära.

– Naturligtvis har den här framgången inte uppnåtts över en natt. 2023 firar vi 20-årsjubileet av Home of Rolls-Royce på Goodwood, under vilken tid vi har förändrat vår verksamhet genom en långsiktig strategi baserad på kontinuerlig och hållbar tillväxt, noggrann förvaltning och planering, ett orubbligt fokus på vinst och en respektfull men framåtblickande återuppfinning av varumärket, kommenterar Torsten Müller-Ötvös, vd på Rolls-Royce.