9-3 Phoenix – historien om bilen som aldrig hann rädda Saab
Premium Hos Saab jobbades det febrilt på nya 9-3 generation tre, bilen som skulle rädda företagets framtid. Så blev det tyvärr aldrig och nu ger entusiastsajten SaabsUnited.com oss en unik titt bakom kulisserna tillsammans med exklusiva bilder.
Sommaren 2010 värvade Jan Åke Jonsson och Victor Muller den unge bildesignern Jason Castriota som designchef för Saab Automobile. Castriota hade ett förflutet hos bland annat Pininfarina och Bertone. Hans uppdrag hos Saab var att ta fram en ny generation 9-3 som förvaltade märkets gedigna arv på ett sätt som inte använts under åren med GM.
På Genèvesalongen våren 2011, kort innan vd Jan Åke Jonsson deklarerade sin avgång, visade Saab upp vad Castriota och hans team åstadkommit på rekordkort tid: konceptbilen Saab Phoenix som visade upp ett nytt designspråk men som också baserades på en ny teknisk plattform som var Saabs, inte GM:s. Den skulle bilda bas för nya 9-3-generationen, en bil som tyvärr aldrig såg dagens ljus och därmed aldrig blev den räddningsplanka som Victor Muller förutspådde.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se