AB Volvo köper in sig i Daimlers bolag för vätgaslastbilar
AB Volvo och Daimler Trucks gör verklighet av planerna på en gemensam satsning på vätgasdrivna lastbilar. För cirka sex miljarder kronor köper AB Volvo in sig i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. Redan i slutet av 2021 kan banden mellan Volvo och Daimler bli ännu starkare.
Det pågår en intensiv omstrukturering av personbilsbranschen med flera nya sammanslagningar, samarbeten och fusioner.
Samma sak är också på gång i lastbilsbranschen. Nyligen avslöjade fordonskoncernen Daimler att de planerar att dela på personbilarna i Mercedes-Benz och lastbilarna i Daimler Trucks. I slutet av 2021 ska Daimler Trucks börsnoteras.
Det är hittills den största förändring som Daimler-gruppens svenske vd Ola Källenius tillkännagivit.
Geely kan köpa in sig
Kinesiska Geely – som helägare Volvo Cars – är redan stor aktieägare i både Daimler och AB Volvo. Det är sannolikt att Li Shufu och Geely tar en större aktiepost även i Daimler Trucks. Geely har redan ett delat ägarskap med Daimler i småbilsmärket Smart.
Förra året meddelade AB Volvo och Daimler att de ville samarbeta och utveckla vätgasdrivna lastbilar. De två företagen har nu hittat en lösning på samarbetet som realiseras i det nya företaget Cellcentric GmbH & Co KG.
Det nya företaget ska utveckla och sälja bränslecellsystem för tunga lastbilar. Målsättningen är att AB Volvo och Daimler Trucks senast 2050 ska kunna erbjuda hållbara transporter.
Värderas högt
Inom tre år ska Cellcentric kunna erbjuda drivlinor med vätgas för lastbilar så att Volvo och Daimler ska kunna börja testa bilarna ute hos befintliga kunder.
När Daimler Trucks börsnoteras senare i år värderas företaget vara värt cirka 300 miljarder kronor.
Samarbetsavtalet med AB Volvo kan betyda att Daimler Trucks värdering ökar då det finns en tydlig plan för framtidens koldioxidfria transporter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se