Affären klar: Bugatti Rimac ser dagens ljus
Mindre än fyra månader efter att samarbetet först annonserats är nu samriskföretaget Bugatti Rimac verklighet. Med Porsche i ryggen hoppas nu Rimac och Bugatti kunna ta stora kliv framåt under den nya ägarstrukturen.
I somras stod det klart att Rimac och Porsche skulle gå ihop för att göra gemensak sak av det franska sportbilsföretaget Bugatti. Överenskommelsen var enligt följande: Porsche ska äga 45 procent av Bugatti medan resterande 55 procent ska tillfalla Rimac. Samtidigt äger Porsche 24 procent av aktierna i Rimac sedan tidigare.
Vd för det nya företaget blir Rimacs ägare och grundare Mate Rimac som meddelat att han ”inte tänker spela säkert och kanske kommer göra något helt galet” med det nya företaget. Nu är det dags att sjösätta projektet, endast fyra månader efter att det offentliggjordes. Ett första drag blir att den tidigare Bugatti-vd:n Stephan Winkelmann kliver av från den post han suttit på sedan 2018 för att i stället fokusera helhjärtat på Lamborghini.
– Jag vill tacka all personal och våra kunder för några otroliga, spännande, intensiva och framgångsrika år. Tillsammans har vi utvecklat en fantastisk supersportbil och lett Bugatti in i en ny dimension. Att lämna företaget är svårt för mig men jag önskar min efterträdare och teamet lycka till i framtiden, säger han.
Förra året var Bugattis mest framgångsrika någonsin så Mate Rimac lär ha händerna fulla. Till sin hjälp kommer han bland annat ha Christophe Piochon som operativ chef, Hendrik Malinowski som säljansvarig, Larissa Fleischer som ekonomichef och Emilio Scervo som IT-chef. I styrelserummet kommer Porsche finnas representerade av företagets vd Oliver Blume.
– Samriskföretaget är en perfekt lösning för alla inblandade parter. Jag känner mig väldigt hedrad över att leda detta nya företag som dess vd och det här markerar utan tvekan starten på ett framgångsrikt, revolutionärt och spännande nytt kapitel för alla som är med på resan, säger Mate Rimac.
Alla Bugatti-modeller kommer handbyggas på fabriken i franska Molsheim och därmed är jobben säkrade anställda där. Bugatti Rimac kommer att starta med 435 anställda där 300 kommer arbeta i den kroatiska huvudstaden Zagreb, 135 i Molsheim och 180 på utvecklingsplatsen i tyska Wolfsburg. Både Bugatti och Rimac kommer samtidigt att fortsätta att operera som individuella märken.
Bugatti Rimac kommer ha sina högkvarter i Sveta Nedelja, strax utanför Zagreb. En flytt till nya anläggningar, som är under konstruktion för en kostnad på uppemot två miljarder kronor, är planerad till 2023. En av de första bilarna under det nya samriskföretaget kan bli kommande hyperbilen Bugatti Bolide som planeras anlända ett år senare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se