Åklagaren: ”Martin Winterkorn kände till Volkswagens dieselfusk”
I dag inleddes rättegången mot Martin Winterkorn och fyra andra höga Volkswagen-chefer i tysk domstol.
Om två dagar är det exakt sex år sedan amerikanska EPA (Environmental Protection Agency) gick ut med information om att Volkswagen med hjälp av manipulerande mjukvara systematiskt fuskat med utsläppen hos dieselbilar under sju års tid. En knapp halv miljon bilar på nordamerikanska marknaden berördes – trodde man då.
EPA hade försökt få Volkswagen att göra rätt för sig, men inte fått gehör för sina uppmaningar och till sist såg myndigheten ingen annan utväg än att offentliggöra fusket som snabbt kom att få (ök)namnet dieselgate.
Bara ett par dagar efter att EPA tillkännagett fusket uttalade sig Volkswagen AG:s koncernchef Martin Winterkorn om ärendet, där han erkände fusket. Dagen efter kom Volkswagen fram med mer information, om att fusket med utsläppen hos dieselbilar berörde inte bara den halvmiljon bilar i USA som EPA deklarerat, utan totalt elva miljoner dieselbilar världen över, merparten i Europa.
– Jag är personligen djupt ledsen över att vi missbrukat förtroendet hos våra kunder och allmänheten. Vi tolererar inte att man bryter mot interna regler eller mot lag på något sätt, vi i ledningsgruppen tar det som har kommit fram mycket allvarligt, sa Volkswagens dåvarande vd Martin Winterkorn vid tidpunkten för avslöjandet och erkännandet.
Därefter har Volkswagen dragits införa rätta flertalet gånger, framför allt i USA, och fått betala böter, skadestånd, återbetalningar och andra stora belopp – inte minst för att åtgärda alla drabbade dieselbilar – på totalt över 300 miljarder kronor. Men än är det inte över.
Under torsdagen inleddes nämligen rättegången mot Martin Winterkorn och fyra andra höga Volkswagen-chefer i domstolen i tyska Braunschweig. Detta efter en enorm förundersökning som pågått sedan 2015 och som för ett par år sedan ledde till åtal.
Martin Winterkorn, som avgick som VW-chef bara ett par dagar efter erkännandet, har hela tiden hävdat att han inte kände till fusket, vilket uttalandet ovan också ger sken av. Men åklagarsidan är inte av samma åsikt. I domstolen tidigare i dag hävdade den att Winterkort innan september 2015 visste att det försiggick fusk med dieselbilars utsläpp. Han ska nämligen, via sekretessbelagda anteckningar, ha fått information om att märkets dieselbilar i USA släppte ut 15 till 35 gånger mer kväveoxider (NOx) än vad reglerna tillät.
”Han bestämde sig för att inte avslöja och hoppades kunna fortsätta att dölja de rättsliga överträdelserna”, sa åklagaren i dagens domstol enligt tyska medier.
Åklagaren lyfte fram att en av anledningarna till mörkandet berodde på att fusket ökade företagets vinst vilket i sin tur ledde till större bonusutbetalningar till cheferna.
Martin Winterkorn, som tidigare i år nådde en förlikning i 100-miljonerkronorssklassen med Volkswagen, närvarande inte vid rättegången i dag på grund av hälsoproblem. Rättegångsförhandlingarna med honom inleds vid senare tillfälle.
Rättegången i domstolen i Braunschweig väntas pågå fram till år 2023. Den har tidigare skjutits upp två gånger, bland annat på grund av coronapandemin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se