Algeriet på väg att stötta franska biltillverkare
Dagens tider är svåra tider för Europas biltillverkare, speciellt om man är fransk. Men nu ser Renault och PSA ut att få hjälp från oväntat håll – Algeriet rycker in.
Först ut är Renault som på onsdag väntas underteckna ett avtal om att bygga en fabrik i Algeriet för den inhemska bilmarknaden. I avtalet ingår att det algeriska styret får en 51-procentig ägarandel i fabriken och Renault resterande 49 procent. Fabriken ska stå färdig redan 2014 och då ha kapacitet att tillverka 25 000 bilar per år, en siffra som senare ska ökas till 75 000 årligen.
Den algeriska bilförsäljningen ökade med hela 47 procent under årets första sex månader till totalt 225 000 bilar. I jämförelse beräknas det totala antalet sålda bilar i Sverige under 2012 bli 270 000 stycken, men då har Algeriet drygt 37 miljoner invånare, till skillnad från våra nio.
När det gäller PSA-koncernen (Peugeot & Citroën) ryktas det om att Algeriet vill investera i koncernen under förutsättning att viss produktion förläggs i landet. En algerisk diplomat har bekräftat att samtal pågår, men tjänstemän från varken PSA eller Frankrikes regering vill kommentera uppgifterna.
Kan den tidigare kolonin Algeriet vara det som räddar Frankrikes biltillverkning? Renault och PSA är de tillverkare i Europa som ser sin försäljning minska mest. De tvingas säga upp medarbetare och tidigare i somras sålde till och med PSA huvudkontoret för att spara pengar.
Bilden ovan är från Renault och Nissans gemensama fabrik i Algeriets grannland, Marocko.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se