AMG, G-klass och Maybach blir ett
Mercedes-Benz ägare Daimler planerar att presentera en ny affärsgrupp under motormässan i München senare i år där undermärkena AMG, G-klass och Maybach ska slås ihop till ett enda.
Företagets svenske vd Ola Källenius har tidigare meddelat att Daimler ska delas upp i två bolag, avslöjat planer på att sälja av delar av sitt europeiska återförsäljarnätverk och annonserat att man vill betala dessa per såld bil. Nu kommer nästa led i Källenius strategiska försök att höja produktiviteten och lönsamheten inom företaget.
Undermärkena AMG, G-klass och Maybach ska fogas samman till en affärsgrupp med syftet att effektivisera marknadskostnaderna. AMG är som bekant Mercedes högprestandamärke, G-klassportföljen innehåller lyxiga offroad-fordon och Maybach en direkt konkurrent till Rolls-Royce och Bentley. Den nya gruppen ska ledas av AMG-chefen Philipp Schiemer.
– Att stärka undermärkena är en viktig del av Mercedes-Benz strategi. Vi vill inte enbart behålla deras oberoende, starka identiteter och de utvecklade företagskulturerna inom de individuella märkena men också stärka och skärpa dem vidare, säger en talesperson för företaget till tyska motorsajten Automobilwoche.
Talespersonen berättar vidare att man nu är i designprocessen och utvärderar potentialen inom olika områden. Enligt sajten är det fortfarande oklart exakt vilken struktur företaget kommer ha, och vidare information lär dröja tills det att motormässan i München drar i gång i september.
Får man inte nog av Mercedes i allmänhet och Maybach i synnerhet kan man fram till dess passa på att njuta av nya Mercedes-Maybach S-klass som nu börjat säljas i Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se