Ännu ett bakslag för Polestar
Efter en ett år lång varumärkestvist tvingas Polestar förlänga sin redan försenade introduktion av bilmärket i Frankrike. Orsaken är att Citroën hävdar att Polestars varumärke liknar deras.
Frankrike storsatsar på att elektrifiera sin bilpark och den franska marknaden är en viktig del av elbilsförsäljningen i Europa. Men redan förra sommaren kom Polestars etablering abrupt av sig när Citroën stämde det svensk-kinesiska elbilsmärket för varumärkesplagiering. Anledningen är att Citroën hävdar att Polestars logotyp med två motstående vinklar som bildar en stjärnsymbol liknar alltför mycket Citroëns klassiska vinklar, en logotyp som grundaren André Citroën patenterade redan 1919. Citroën-vinklarna är en stiliserad bild föreställande en kuggväxel med snedkugg. Citroëns lite ”finare” märke DS är för övrigt en lek med den ursprungliga logotypen.
TEST: Polestar 1 mot Tesla Model 3
Nu tvingas Polestar böta drygt 1,5 miljoner kronor till Citroën och avvakta ytterligare ett halvår innan man kan påbörja sin introduktion i Frankrike. På deras franska hemsidan upplyser Polestar om det inträffade. Om nu inte Citroën går vidare med stämningsansökningar på övriga europeiska bilmarknader och fortsätter sätta käppar i hjulen för Polestar.
TEST: Polestar 1 mot tre stenhårda konkurrenter
Utöver denna rättstvist har Polestar även problem med återkallelser av nya elbilen Polestar 2. Två återkallelser samt en servicekampanj har företaget tvingats till under kort tid.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se