Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Aston Martin inleder samarbete med Britishvolt

Aston Martin meddelar att de ska börja samarbete med elbilsbatteritillverkaren Britishvolt. Första elbilen kommer 2025.

Aston Martins eldrivna version av Rapide skrotades i början av 2020 och det pratades senare om att de skulle bygga en elbil i samarbete med och med batterier från Mercedes. Nu står det i stället klart att Aston Martin påbörjar ett samarbete med batteritillverkaren Britishvolt för att utveckla elbilsbatterier till sina kommande elbilar.

Britishvolt har en liknande affärsidé som svenska Northvolt och sedan tidigare i år har bland annat Lotus meddelat att de samarbetar med den brittiska batteritillverkaren. Britishvolt började bygga sin fabrik i Northumberland i september förra året och när den står klar ska den ha en kapacitet på 30 GWh per år, något mindre än Northvolts fabrik i Skellefteå.

Britishvolt-fabriken i Northumberland ska vara i drift i slutet av 2023 och helt färdigbyggd 2027. Foto: Britishvolt

Enligt Aston Martin ska ett gemensamt utvecklingsteam från Britishvolt och Aston designa, utveckla och industrialisera batteripaket, inklusive skräddarsydda styrmoduler och ett batterihanteringssystem. Men den första helt eldrivna bilen från Aston Martin kommer att dröja till någon gång 2025. Innan dess var det sagt att storsäljaren suven DBX skulle komma i laddhybridutförande 2023. Så verkar det dock inte bli då de nu säger att företagets första laddhybrid blir värstingen Valhalla som lanseras 2024.
Från 2026 kommer alla nya modeller från Aston Martin att på något sätt vara elektrifierade och från 2030 räknar de med att hela fordonsflottan ska ha någon grad av elektrifiering.
Enligt Aston Martin är detta samarbete med Britishvolt ett komplement till det befintliga teknikavtalet med delägaren Mercedes.