Audi e-tron byggs i en koldioxidneutral fabrik
Fabriken i Bryssel ska tillverka Audis nya eldrivna suv och det med en grön hållning som ska sprida sig till fler av tillverkarens fabriker.
En av Genèvesalongens stjärnor var Audi e-tron, en eldriven prototyp som under slutet av året ska nå de europeiska bilhallarna. Nu står det klart att inte bara bilen utan även fabriken där den ska byggas har miljön i fokus då den ska vara koldioxidneutral.
Fabriken, som breder ut sig på en yta av 37 000 kvadratmeter, är belägen i Bryssel, Belgien, och arbetet med att göra produktionen så miljövänlig som möjligt är uppdelad i tre delar.
Att ställa om till grön el var steg ett och arbetet med det påbörjades redan 2012. På fabrikens tak sträcker regionens största samling av solceller ut sig. Med dessa kapar man cirka 17 000 ton koldioxid per år.
Del två rör uppvärmingen av byggnaden som numera sköts med biogas vilket reducerar fabrikens koldioxidutsläpp med ytterligare 40 000 ton per år.
Med gasen och den gröna elen når man dock ”bara” 95 procent av målet. De sista fem procenten, som bland annat utgörs av utsläpp från företagets fordon i anslutning till fabriken, löser man via så kallad klimatkompensation.
– Vi jobbar hårt på att göra alla våra fabriker mer hållbara och kommer successivt gå över till grön el, säger Peter Kössler på Audis avdelning för produktion och logistik.
Historik
Folkabubblor lämnar den belgiska fabriken 1966. Totalt byggdes det 1 143 464 exemplar av modellen i fabriken.
Fabriken i Bryssel, eller i Vorst (Forest) för att vara mer precis, är dock inte ny utan togs i drift redan 1949 och skruvade då ihop Studebaker-bilar. 1954 började man även att sätta samman Folkvagnar och senare även Porsche-bilar. I och med lanseringen av modellen A1 2009 blev man en Audi-fabrik och 2016 hade fabriken 2 525 anställda som tillsammans byggde 105 252 bilar av typerna A1 och S1 under det året.
Efter e-tron ska Audis elektriska satsning ta fart. Två modeller ska lanseras till 2020 och sex år senare ska tillverkaren erbjuda 20 laddbara elbilsmodeller.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se