Audi på väg att köpa Alfa Romeo?
Att Volkswagenkoncernen har varit intresserade av att köpa italienska Alfa Romeo från Fiat har vi vetat sedan tidigare. Hittills har dock Fiat sagt blankt nej, men nu kommer nya uppgifter om att förhandlingar pågår.
Vi har hört tidigare, i flera mer eller mindre officiella uttalanden, att Volkswagen vill ha fler märken. Bland de som står högst på önskelistan ska italienska Alfa Romeo vara, ett märke som hittills inte har varit till salu. Alfas nuvarande ägare, Fiat, har sagt blankt nej, och vd Sergio Marchionne har i flera uttalanden bekräftat att Alfa Romeo inte är till salu. ”Vi har investerat för mycket i märket för att sälja det”, ska han ha sagt.
Men skam den som ger sig, nu kommer nämligen uppgifter från källor vid Audis huvudkontor i Ingolstadt i Tyskland om att diskussioner om ett ägarbyte av Alfa Romeo förs på hög nivå. Enligt källorna ska en affär vara nära att bli av. Andra källor, nära Audis vd Rupert Stadler och Fiats vd Marchionne, ska ha bekräftat att de sitter i förhandlingar om ”en stor affär”.
Enligt uppgift ska affären, när och om den blir klar, inte bara inkludera varumärket Alfa Romeo utan även Fiatkoncernens fabrik i Pomiglianio d'Arco nordväst om Neapel i Italien. Pomigliano-fabriken tillverkar i dag Fiat Panda, men har en historia som mångårig Alfa Romeo-fabrik. Fabriken, i det syfte den har i dag, byggdes (med delvis statlig inblandning) för att tillverka Alfasud kring år 1970. Produktionen startade 1972. Senaste Alfan att tillverkas i Pomigliano var 159, som lades ned 2011.
En eventuell försäljning av Alfa Romeo till Audi skulle placera märket tillsammans med likaledes italienska Lamborghini och motorcykeltillverkaren Ducati i en egen subkategori inom Volkswagen. Trots, måhända berättigade, farhågor hos många Alfisti (Alfa Romeo-entusiaster), kanske ändå sällskapet inom koncernen kunde ha varit sämre. För Volkswagenkoncernens del kan ett köp av Alfa Romeo bli ett viktigt steg på vägen mot målet att bli världens största biltillverkare till år 2018.
I Fiats händer har Alfa Romeo under flera år fört en tämligen tynande tillvaro. Undantaget den förestående lanseringen av sportcoupén 4C har man endast två modellserier på programmet – småbilen MiTo och golfklassaren Giulietta. Bägge med vikande försäljningssiffror. Under årets första två månader har Alfa tappat omkring 40 procent av försäljningen och marknadsandelen på den europeiska bilmarknaden har sjunkit från 0,9 till 0,6 procent. Detta samtidigt som en återlansering på USA-marknaden, liksom en efterträdare till 159, Giulia, har låtit dröja.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se