Autoliv räddar Honda ur airbagkris
Underleverantören Takata har haft stora problem med sina krockkuddar vilket lett till att flera av världens största biltillverkare tvingats återkalla bilar. Nu vänder sig Honda till Autoliv för att reda upp röran.
Vi har tidigare rapporterat om underleverantören Takatas felaktiga krockkuddar som levererats till miljontals bilar från flera av världens största biltillverkare. Felet, som i värsta fall kan leda till att en krockkudde inte löses ut vid en krock, har tvingat bland annat Toyota, BMW och Honda att återkalla ett stort antal bilar, främst i USA. Nu väljer Honda att klippa banden till Takata och anlitar i stället svenska Autoliv för att rätta till felet.
Japanska Takata har förklarat att det kommer att ta bortåt två år att åtgärda felet, vilket endast kan göras genom att en gasgenerator i krockkudden byts ut. Man har helt enkelt inte kapacitet att tillverka så många nya gasgeneratorer som behövs på kort tid.
Nu meddelar Autoliv att man har slutit ett avtal med Honda om att tillverka de gasgeneratorer som behövs för de berörda Honda-bilarna. För att möta den stora efterfrågan på delarna kommer Autoliv att utöka kapaciteten i sina existerande fabriker och säger sig vara redo att börja leverera inom sex månader.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se