Även Honda överväger att flyga in delar för att rädda produktionen
Bentley kommer att ta hjälp av transportflyg för att säkra leveranser till fabriken i Crewe. Nu överväger även Honda att flyga in delar för att hålla fabriken i Swindon i gång.
Coronokrisen, julrush och oro inför Brexit är tre faktorer som har lett till stopp i containerhamnen i Felixstowe i Storbritannien. Det är dåliga nyheter för Honda och deras fabrik i Swindon som är beroende av ständiga leveranser av olika fordonskomponenter som kommer sjövägen. Kaoset i Felixstowes hamn har lett till att flera fraktfartyg inte har kommit in i hamnen och tvingats åka vidare till nästa destination, vilket har gjort att Hondas fabrik har blivit utan leveranser.
Detta tvingade Honda att tillfälligt stoppa produktionen i Swindon under onsdagen och man hoppas kunna återstarta produktionslinan så snart som möjligt (måndagen den 14 december siktar man på). Hondas fabrik är liksom många andra bilfabriker beroende av att delar kommer med ett jämnt flöde eftersom de inte lagerförs. De fraktas i stort sett utan stopp från hamnen till montagelinan. Saknas någon komponent innebär det stopp på hela linan.
Honda uppges överväga transportflyg som en nödlösning för att hålla fabriken igång. Det är de inte ensamma om. I veckan kom nyheten att Bentley har hyrt transportflyg som står redo att flyga in leveranser till Crewe-fabriken. Fem Antonov-plan ska kunna flyga Bentley-karosser till Manchester för slutmontering.
Hondas fabrik i Swindon ska stängas ned under 2021, i samband med att nuvarande generation Civic pensioneras.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se