Bentley hyr flygplan för att klara Brexit
Bentley hyr transportflygplan för att säkra leverans av delar inför ett eventuellt oroligt utträde för Storbritannien från EU.
Bentleys logotyp har sedan starten varit ett bevingat B placerat längst fram på huven, något som ska symbolisera att Bentley är så nära en bil kan komma att ha vingar. Nu får dessa vingar en mer bokstavlig betydelse då bilarna faktiskt kan komma att flygas in till fabriken i Crewe, Storbritannien.
Bentley är som bekant en del i Volkswagen-koncernen och köper då cirka 90 procent av sina bildelar från Europa, medan ungefär 24 procent av de färdiga bilarna även säljs där. Därför har Bentley fem stycken Antonov-transportplan bokade för att säkra leveransen av delar i händelse av att Storbritanniens utträde ur EU blir oroligt.
– Vi har spenderat två år till att planera. Vi har fem Antonov-plan förberedda för att flyga karosser till Manchester, sade Bentleys vd Adrian Hallmark till Financial Times.
Utöver att eventuellt frakta karosser med flygplan har Bentley även sett till att säkra upp tillgången på andra reservdelar genom att lagerhålla mer på plats i Crewe.
– Vi hade just-in-time-lager som räckte i två dagar. Nu har vi upp till 14 dagars lager, det är 14 arbetsdagar som motsvarar tre veckors lager, sade Adrian Hallmark.
Om Storbritannien inte lyckas förhandla ett handelsavtal med EU skulle Bentley kunna täcka kostnaderna om importtull på tio procent genom att höja priset på sina bilar och sänka kostnaderna. Något som enligt Adrian Hallmark skulle vara mindre skadligt än än störningar i leveranskedjan av delar.
Bentley räknar med att fortsatt sälja över 10 000 bilar per år och på sistone har försäljningen i Kina ökat med 35 procent, medan försäljningssiffror i Europa och USA har sett en ökning på 15 procent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se